50 år med vekselladet

Standardcontaineren til transport af stykgods kan fejre sin 50-års fødselsdag i år. Inspireret af skibscontainere udviklede Thomas Simon vekselladskonceptet i slutningen af 60'erne. I starten var folk ret forbeholdne, men inden længe fik vekselladet sit gennembrud inden for vejtransport, og den banebrydende nyskabelse endte med at revolutionere hele logistikbranchen.

DACHSERs veksellad.

Adelsmærket for skibscontainere er deres regulerede og standardiserede mål, som i høj grad har forøget fleksibiliteten og effektiviteten af dem og af arbejdsgangene i forbindelse med håndteringen af dem. Det var Thomas Simon – svigersøn til virksomhedens grundlægger, Thomas Dachser, og senere medlem af DACHSERs bestyrelse, primært med ansvar for at udvikle teknologiske løsninger og virksomhedens internationale forretninger – der fik idéen med at overføre denne model og det tilhørende systemkoncept fra hav til vej i Europa. Han udarbejdede planer for en standardiseret transportcontainer, der kunne afmonteres fra køretøjsdelen og på den måde "veksles" mellem køretøjer, og udviklede den i sidste ende sammen med virksomheden Kögel Trailer. Med faste mål og udfoldelige ben som sine karakteristiske træk blev vekselladet født i 1971.

På under tre år konverterede DACHSER hele sin flåde til den nye transportcontainer. Standardiseringen af vekselladssystemet fulgte i 1980. I 1972 havde DACHSER kun 350 veksellad i flåden – i 2020 var virksomheden oppe på at bruge omkring 8.000 af dem. Det, der begyndte som en god idé, har nu revolutioneret hele logistikbranchen. Og historien om innovation og pionerånd lever videre. For selvom vekselladet fortsat er den ultimative standard med hensyn til lastrumseffektivitet, vil DACHSER konvertere hele sin flåde af sættevogne i forretningsenheden European Logistics til det, der kaldes megatrailere, som har mere indvendig plads. "Det er vores mål at blive den første store udbyder af stykgodstransport i Europa, der anvender megatrailere i stedet for traditionelle sættevogne," fortæller Alexander Tonn, COO Road Logistics hos DACHSER.

Pioner og førende inden for innovation

Med sin introduktion af vekselladet blev DACHSER en pioner. I dag er det umuligt at forestille sig livet i logistikbranchen uden veksellad.

"De bedste innovationer er dem, der får succes på tværs af hele branchen – og det er det, der er kernen i denne succeshistorie," mener dr. Andreas Froschmayer, som er Corporate Director Corporate Strategy & PR hos DACHSER. “Innovationer har altid været nøglen til langsigtet succes. De hjælper med at forbedre proceskvaliteten, reducere omkostningerne og overvinde nye markeds- og kundeudfordringer," fortsætter han. Samtidig med at innovationer medfører nye krav, åbner de døren for nye forretningsmuligheder, kundesegmenter og tjenester. Opfindelsen og brugen af vekselladet er et godt eksempel på dette.

Men ikke nok med det. Vekselladet var medvirkende til at løfte DACHSER fra at være en almindelig transportør til at blive international logistikudbyder. Det var katalysatoren, der fik virksomheden til at nytænke sine processer, sin virksomhedskultur og sin forretningsmodel. Det var ikke længere et spørgsmål om godstransport alene, men snarere om ekspertise inden for spedition. Med alle de fordele, vekselladet medførte for udførelsen af speditionsopgaver, blev det en decideret velsignelse for virksomheden og gjorde i sidste ende DACHSER til en toneangivende aktør i logistikbranchen.

Kontakt Maria Andersen Communications Coordinator Nordic