Altid fyldte hylder med DIY Logistics

Ofte er der ikke så meget plads ved butikkernes varemodtagelse, men DACHSER har et katalog af brancheløsninger, der kan løse problemet.

Byggemarkeder og havecentre har brug for de rigtige værktøjer til at få opgaverne udført – det gælder også med hensyn til logistik. Vi har talt med en ekspert, nemlig Stefan Roysson, som er ansvarlig for DIY Logistics hos DACHSER Nordic og Sales Manager i Malmø, om udfordringer og muligheder i byggemarkedsbranchen.

Lad os starte med at høre, hvad DACHSER mener, når vi taler om DIY Logistics?

DACHSER DIY Logistics er en brancheoptimeret løsning, der henvender sig til kunder inden for segmentet for byggemarkeder og havecentre. Vi tilbyder logistiktjenester for en bred vifte af varer inden for alt, der har med vores boliger at gøre – fra små skruer, værktøj og byggematerialer til møbler, griller og dyremad. 

Hvilke udfordringer kan man opleve, når man skal levere varer til et byggemarked eller havecenter?

Ofte er der ikke så meget plads ved butikkernes varemodtagelse, dels fordi der er begrænset lagerplads og dels fordi der kommer mange vognmænd med varer, men der er intet venteområde til lastbilerne. Det er naturligvis en udfordring. Derfor er der ofte strikse regler, hvor vognmændene for eksempel får tildelt bestemte tidsrum, hvor de kan levere varer, hvilket de er nødt til at planlægge efter. Hvis leveringerne ikke går efter planen, risikerer byggemarkedet at have tomme hylder, frustrerede kunder og reduceret indtjening. 

Sæsonbestemte udsving er en anden udfordring for byggemarkeder og havecentre. Så snart solen begynder at titte frem om foråret, vokser salget af griller og havemøbler for eksempel, og det er en efterspørgsel, der skal planlægges og imødekommes.

Hvad gør DACHSER for at minimere denne udfordring?

Den situation, jeg fortalte om før, er en af grundene til, at DACHSER har udviklet en komplet branchespecifik løsning, som vi kalder DACHSER DIY Logistics Pipeline. Vi tilbyder én sammenhængende forsyningskæde fra leverandør til salgssted – via DACHSERs globale netværk, som omfatter vores europæiske vejtransportnetværk sammen med vores globale - og luftfragt samt vores lagertjenester.

Ved at levere varer fra flere leverandører på én gang reduceres trafikken til den enkelte forhandler, og det samme gør lagerpersonalets tidsforbrug til at håndtere leveringerne.

Hvert år leverer DACHSER 8,4 millioner forsendelser til mere end 18.000 byggemarkeder samt andre specialforretninger.

Interview with: Stefan Roysson

Stefan er ansvarlig for DIY Logistics hos DACHSER Nordic og Sales Manager for DACHSER Swedens filial i Malmø.

Det lyder som en win-win-situation?

Ja, vi betragter det selvfølgelig som en optimering for alle parter. DACHSERs styrke er vores globale netværk med en forsyningskæde, der rækker hele vejen fra leverandør til salgssted via en enkelt kilde.

For leverandøren er fordelen, at vi sørger for, at leveringerne sker med udgangspunkt i virksomhedens behov, og at vi, så vidt det er muligt, undgår sanktioner for sendinger, der ikke leveres til tiden. Butikken får gavn af et enklere leveringsflow, der kræver mindre plads og mindre tid. Desuden modtager butikken elektroniske følgesedler, der overføres direkte til dens eget IT-system. Vi tilbyder også et unikt koncept med butikslogistik til detailhandlere, der er interesseret i det. 

Derudover er der også fordele for os selv, idet vi kan forbedre processerne og bliver et centralt kontaktpunkt for både leverandører og butikker. 

Kan du forklare mere om jeres services inden for butikslogistik?

Man kan sige, at vores butikslogistikservice er prikken over i'et. Det er et tilbud om at yde fuld service i butikker, hvor vi for eksempel installerer nye produktgrupper og monterer salgsfremmende materialer, alt sammen tilpasset den aktuelle sæson, og så vender vi tilbage, når den sæson er forbi. Til dette formål har vi etableret et netværk af partnere rundtomkring i Europa.

Og til sidst, hvordan hænger DACHSER DIY Logistics Pipeline sammen med DACHSERs andre services?

DACHSER DIY Logistics Pipeline er en del af DACHSERs globale stykgodsnetværk, hvis største styrke er vores faste leveringstider for leveringer i Europa. Takket være daglige transporter og præcise transittider kan vores kunder bestille og holde styr på deres leveringer ud fra deres egne behov. Det betyder, at leverandøren aldrig behøver at spilde tiden ved at vente på transporten. 

Alt i alt giver vores standardservices kombineret med skræddersyede logistikløsninger og vores brancheekspertise vores kunder en konkurrencemæssig fordel. 

DACHSERs DIY Logistics-eksperter er lokalt til stede i mange lande og har alle tæt kontakt til lokale detailhandlere og leverandører. De er der for at hjælpe kunderne med at udvikle de muligheder, de har for at optimere deres forsyningskæde, uanset om det er et badekar, urtepotter eller hundemad, der skal fragtes fra A til B. Stefan Roysson, der er ansvarlig for DIY Logistics hos DACHSER Nordic, kan kontaktes her.  

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic