DACHSER Denmark tester transport med HVO-diesel

Som et led i DACHSER Denmarks strategi for at bidrage til den grønne omstilling i transportbranchen har logistikleverandøren nu valgt at teste HVO-diesel som brændstof til de lastbiler, der leverer varer i og omkring København. På den måde kan virksomheden levere op til 80 procent emissionsfrit til Hovedstadsområdet, når projektet lanceres i det nye år.

DACHSER Denmark tester transport med HVO-diesel
DACHSER Denmark tester transport med HVO-diesel

HVO-diesel er et oplagt valg til en test af mere miljøvenlige drivstoffer til DACHSER Denmarks distributionsbiler. Planen er som udgangspunkt, at to af de 40 short distance-biler, der er tilknyttet vejtransportfilialen i Hvidovre fremover skal køre på HVO-diesel. For dem, der sidder bag rattet, gør det ingen forskel i arbejdslivet – men det vil gøre en forskel for de tæt befolkede områder, som bilerne skal levere til.

Det er ikke til at komme udenom, at der lige nu foregår en gradvis omstilling til grønnere leveringsmetoder i transportbranchen. For os er det vigtigt at bidrage til den udvikling og at turde stille spørgsmålstegn ved måden, hvorpå vi gør tingene i dag og optimere på en lang række parametre, blandt andet bæredygtighed.

General Manager, European Logistics Hvidovre

”Vores projekt med test af biodiesel til vores eksisterende short distance-flåde har længe været undervejs, og nu kan vi endelig snart give startskuddet,” fortæller Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre. ”Afhængig af brændstoffet vil vi nu kunne levere op til 80 procent emissionsfrit til udvalgte områder i København.”

Ved at bruge HVO-diesel frem for traditionel diesel kan logistikleverandøren opnå en CO2-besparelse på op til 80 procent, idet den syntetiske fossilfrie diesel er produceret af madolie eller animalsk fedt. Denne form for miljøvenlig diesel er indtil videre et dyrere drivstof.

”Vi har valgt at holde vores vognmænd omkostningsfrie i denne sammenhæng,” fastslår Peter Hut. ”Dermed medfører dette skifte hverken ændringer hos vores samarbejdspartnere eller deres chauffører.”

Strategi for klimabeskyttelse

Planen er, at de to lastbiler med biodiesel i tanken skal levere til Frederiksberg, Vesterbro og Nørrebro. Ud fra erfaringerne vil logistikvirksomheden derefter tage stilling til, om flere af lastbilerne på de kortere distancer skal overgå til at køre på HVO-diesel. Sammen med en investering i to elektriske lastbiler, der skal dække distributionen til København K, Sydhavn, Christianshavn og Refshaleøen, er overgangen til HVO-diesel på kortere distancer en del af logistikleverandørens langsigtede strategi for klimabeskyttelse.

”Det er ikke til at komme udenom, at der lige nu foregår en gradvis omstilling til grønnere leveringsmetoder i transportbranchen,” siger Peter Hut. ”For os er det vigtigt at bidrage til den udvikling og at turde stille spørgsmålstegn ved måden, hvorpå vi gør tingene i dag og optimere på en lang række parametre, blandt andet bæredygtighed. Klimabeskyttelse er et vigtigt emne i mange brancher – og det kan vi også mærke på vores kunder.”

DACHSERs klimastrategi involverer et generelt skift til lav- og nul-emissionsteknologier for mere miljøvenlige transportmidler og -metoder, men den indebærer også en række andre tiltag. For eksempel har virksomheden længe arbejdet med modulvogntog i trafikken til Sverige for at optimere mængden af gods, der transporteres med samme bil. Et andet tiltag er skiftet til 100 % grøn elektricitet, således at DACHSER fra 1. januar 2022 udelukkende vil indkøbe elektricitet, der er produceret ved hjælp af vedvarende ressourcer.

Kontakt Alexandra Hartung Communications Manager Nordic