DACHSER sender sit første bloktog fra Kina til Europa

Logistikudbyderen DACHSER har for første gang benyttet et bloktog fra Kina til Tyskland. Toget ankom til Ludwigshafen i Tyskland i slutningen af december med 50 40-fodscontainere (FEU).

Toget ankom til Ludwigshafen i Tyskland i slutningen af december med 50 40-fodscontainere (FEU).

Det er det første vestgående bloktog, som DACHSERs teams i Tyskland og Kina har arrangeret. Allerede sidste år havde DACHSER et regelmæssigt bloktog mod øst til kemiske produkter. På den rute koordinerede DACHSERs team i Kina sammen med jernbaneoperatøren hele indsamlingsprocessen, herunder afhentning, gate-to-terminal og toldklarering. I Ludwigshafen sørgede DACHSERs filial i Mannheim for distribution af containerne via DACHSER-netværket til andre byer i Tyskland og resten af Europa.

"Pandemien og den deraf følgende knaphed på sø- og luftfragtskapacitet har ført til en øget efterspørgsel efter godstransport med jernbane. Samtidig er det højsæson lige nu på grund af det kinesiske nytår i Asien, hvilket også sætter ekstra skub i markedet," forklarer Vedat Serbet, som er Rail Services Manager EMEA hos DACHSER. "Vi ser en tendens til, at flere og flere kunder er på udkig efter pålidelige, men samtidig omkostningseffektive transportløsninger mellem de to kontinenter og i sidste ende vælger jernbanegodstransport."

Pålideligt og konkurrencedygtigt alternativ

Den nye silkevej, som forbinder Kina med Europa via Erenhot i Mongoliet og videre gennem Rusland, Hviderusland og Polen, udgør en rute over land med stabile forhold for transport af for eksempel kemiske produkter. Samtidig er denne løsning et effektivt og omkostningseffektivt alternativ til sø- og luftfragt. "I forhold til planlægning er transport med jernbane en pålidelig løsning, som giver kunderne mulighed for at undgå omskiftelige rater for søfragt eller pludselige flyaflysninger. Og sidst, men ikke mindst er det billigere end luftfragt," påpeger Vedat Serbet.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os