DACHSER tester automatiserede køretøjer (AGV) til brug på terminaler

DACHSER er i øjeblikket i gang med en udvidet testkørsel, der skal fastslå, i hvilket omfang automatiserede køretøjer (AGV’er) kan fungere side om side med manuelt betjente køretøjer på terminalerne.

DACHSER tester automatiserede køretøjer (AGV) til brug på terminaler

Siden starten af 2021 har to DACHSER-lokationer i Langenau og Vaihingen testet, hvorvidt automatiserede køretøjer kan udføre rutineopgaver. Testkørslen skal ses i lyset af, at man ønsker at finde en effektiv løsning på at lette medarbejdernes arbejdsbyrder på lang sigt. Inden længe vil man også påbegynde test af sværmintelligens, hvor begge automatiserede køretøjer skal samarbejde på samme sted.

Inspirationen til at opføre disse test opstod under et tidligere projekt gennemført sammen med Fraunhofer IML, som logistikudbyderen har samarbejdet med siden 2017. Brugen af automatiserede køretøjer – også kendt som AGV'er (automated guided vehicles), kan skåne medarbejderne for rutinepræget og fysisk anstrengende arbejde og samtidig frigøre dem til mere udfordrende opgaver. En anden fordel er køretøjernes arbejdstid – de kan nemlig være i drift 24 timer i døgnet.

I testperioden udfører AGV'er opgaver som transport af varer fra terminalernes indgang til leveringszonerne i et højlager, hvilket indebærer, at køretøjerne af sig selv løfter pallerne op og sætter dem ned igen. Takket være et interface med DACHSERs eget lagerstyringssystem kan AGV'erne når som helst tildeles transportjob, hvorefter de selv finder vej gennem lageret.

Alle AGV'erne er udstyret med litium-ionbatterier, som understøtter induktiv opladning. "Opladningen foregår ved hjælp af en plade i gulvet og tager kun ti minutter," forklarer Daniele Andreano, som er Team Leader Contract Logistics Engineering hos DACHSER og ansvarlig for testene.

Sikkerheden er altafgørende

Eftersom køretøjerne er selvkørende og førerløse, er sikkerhed en topprioritet. Hver AGV er udstyret med sensorer i forskellige højder, så den konstant kan scanne omgivelserne for eventuelle forhindringer. Hvis køretøjet registrerer en forhindring, bremser det automatisk. Enten stopper det helt op, eller også beregner det en ny rute uden om forhindringen. Den maksimale hastighed på 5 km/t spiller også en stor rolle for sikkerheden.

"Målet med den praktiske test er at samle værdifulde erfaringer med brugen af AGV'er på terminalerne. Det vil gøre os i stand til at forstå, hvordan automatiserede køretøjer bedst kan bistå medarbejderne i deres daglige arbejde og integreres bedst muligt i den daglige drift. Vi er særdeles tilfredse med de resultater, vi har opnået indtil videre," fortæller Thomas Klare, head of Corporate Contract Logistics hos DACHSER i Kempten.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Alexandra Hartung Communications Manager Nordic