Nyheder

"Det er medarbejdernes tilknytning og loyalitet, der gør DACHSER til noget særligt"

DACHSERs hovedkontor i Kempten, Sydtyskland.

Fra enkeltmandsvirksomhed til global aktør – i løbet af sin 90-årige historie har DACHSER udviklet sig til en international sværvægter inden for logistik. Men hvordan har logistikudbyderen i den periode nydt godt af sine medarbejderes loyalitet og af sin struktur som familieejet virksomhed? Det forklarer dr. Andreas Froschmayer, Corporate Director i Corporate Development, Strategy & PR hos DACHSER.

DACHSER fylder 90 år i år. På hvilket tidspunkt i sin historie har virksomheden oplevet sin største vækst?

DACHSERs første æra begyndte i 1930, og den fortsatte hele vejen op gennem 1970'erne som et enmandstransportfirma, indtil den blev en af Sydtysklands førende speditører. I anden æra gennemførte DACHSER et paradigmeskifte og blev udbyder af systemlogistik for stykgods. Fra da af var det ikke længere dellæs, men stykgods, der havde topprioritet. I systemerne planlagde man nu ikke blot afgangstiderne med heblik på at sikre maksimal udnyttelse af lastbilernes kapacitet, men på forhånd ud fra faste ankomsttider. Indførelsen af en systematisk fungerende tidsplan, der bandt netværket sammen, kombineret med et klart løfte om transporttider, udgjorde en "kulturel revolution." I den forbindelse blev elektronisk databehandling for alvor taget i brug.

Omdrejningspunktet i tredje æra var systematisk forvaltning af logistiknettet. Fjerde æra fokuserede på europæisering af virksomheden. I 1999 overtog DACHSER en førende fransk logistikvirksomhed, Transports Graveleau. Det var det sidste skridt i DACHSERs strategi om at udvikle selve det europæiske indre marked som et "euro-nationalt marked." Med købet af Azkar i 2013 opnåede virksomheden en afgørende grad af modenhed. DACHSER fuldendte sit netværk med yderligere opkøb og integrationsprojekter. I sin femte æra udviklede DACHSER løbende sin strategi for internationalisering. Den sjette æra drejer sig om emner som organisationsudvikling, lederskab og modstandsdygtighed. Det var sådan, virksomheden valgte at realisere behovet for yderligere agilitet i en bredere ansvarsramme. I 2021 vil overgangen til en administrerende direktør, der ikke er en del af familien, nemlig Burkhard Eling, og revurderingen af bestyrelsens rolle udgøre nye milepæle. Derved sikres DACHSERs uafhængighed som familieejet virksomhed for de kommende generationer.

Findes der en særlig DACHSER-strategi, som ligger til grund for virksomhedens succes?

Det, der får DACHSER til at skille sig ud, er den følelse af tilknytning til og loyalitet over for virksomheden, som ledere og medarbejdere føler. Det er en følge af en virksomhedskultur, der er vokset frem over tid, men som stadig udgør en standard, der efterleves og formidles i kommunikationen med alle. En virksomhedsmission og værdier, som folk virkelig lever efter, danner grundlag for beslutninger, der igen styrer det daglige arbejde.

Hvilke fordele er der ved at være en familieejet virksomhed?

I en familieejet virksomhed tænker og handler ledelsen på lang sigt – de er ikke interesseret i kortsigtede overskud. Det sikrer bæredygtig rentabilitet og stabilitet. En familieejet virksomhed kan også bedre skabe og bevare arbejdspladser, en bæredygtig virksomhedspolitik og den virksomhedskultur, der gør DACHSER til noget særligt, end et børsnoteret selskab kan.

Interview with: dr. Andreas Froschmayer

Corporate Director i Corporate Development, Strategy & PR hos DACHSER

Hvilken generation står nu i spidsen for virksomheden?

Frem til årsskiftet 2020 var Bernhard Simon DACHSERs CEO. Han er barnebarn af virksomhedens grundlægger. I 2021 vil han påtage sig en ny rolle som formand for bestyrelsen. Den 1. januar 2021 tiltrådte den tidligere CFO, Burkhard Eling, der ikke er medlem af familien, som den nye CEO.

Den økonomiske situation er udfordrende i øjeblikket. Hvordan håndterer DACHSER coronakrisen?

DACHSER har formået at holde hele netværket kørende, så vores kunder stort set ikke har oplevet eller oplever nogen begrænsninger i vores service. Grundlaget for denne succes er, at vi på et tidligt tidspunkt indførte omfattende hygiejnekoncepter, adskillelse mellem skiftehold og afstandsregler i alle afdelinger. Disse forholdsregler har vores medarbejdere derefter efterlevet med en høj grad af motivation og disciplin. Vi meddelte også tidligt vores underleverandører, at de fortsat kunne regne med os, og at vi, hvis det var nødvendigt, kunne yde støtte i form af rådgivning og foranstaltninger til at sikre deres likviditet.

Har DACHSER kunnet trække på erfaringer fra andre kriser?

Helt sikkert. Vi ved fra den store økonomiske og finansielle krise i 2008-2009, at logistik – og især DACHSER som familieejet virksomhed – er en værdifuld klippe af stabilitet og sikkerhed i urolige tider. Dette ansvar for vores kunder og medarbejdere og for vores sociale miljø tager vi alvorligt. Det er sådan, vi overvandt krisen for over 10 år siden, og det er også sådan, vi vil gøre det denne gang.

Tak for interviewet.

Kontakt Maria Andersen Communications Coordinator Nordic