Tilbage
Nyheder Pressemeddelelser

Ekspert i sø- og luftfragtsystemer

Hvordan sørger man for at vedligeholde vidensdelingen i et globalt netværk af eksperter, når krisetider begrænser mulighederne for at mødes fysisk? Hvordan sørger man for konstant at optimere og ensrette arbejdsprocesser og systembrug både lokalt og globalt? Vi har talt med Thomas Bech – certificeret ekspert i sø- og luftfragtsystemer – om procesoptimering, der især er vigtig i krisetider.

Thomas Bech er DENAS – DACHSER Expert Network Air & Sea – hos DACHSER Air & Sea Logistics Denmark i Hvidovre.

Thomas Bech har en omskiftelig hverdag. Han er innovatør, systemekspert og diplomat. Hver dag er han med til at gøre en virksomhed med over 30.000 medarbejdere en smule mindre, når han er en del af et netværk af eksperter inden for sø- og luftfragt, der sikrer et konsekvent højt kvalitetsniveau i alle Air & Sea Logistics-filialer.

Thomas er DENAS – DACHSER Expert Network Air & Sea – hos DACHSER Air & Sea Logistics Denmark i Hvidovre. Han har arbejdet for DACHSER i 10 år og det seneste halvandet år som DENAS. Det er en rolle, som man bliver nomineret til, som kræver et intensivt uddannelsesforløb, og som skal fornyes hvert år – og så er det en titel, der indebærer, at man på én gang er meget selvstændig og samtidig konstant er på bølgelængde med de 37 andre eksperter, der sidder på forskellige kontorer rundtomkring i verden.

”I går var jeg i Beijing om morgenen og i Mexico City om eftermiddagen,” fortæller Thomas Bech. Der går ikke en dag, uden at Thomas Bech har kontakt til sine kollegaer i netværket. Derudover mødes netværket af systemeksperter inden for sø- og luftfragt en gang om måneden til et ”Virtual Classroom Meeting” – en tradition, der blev etableret længe før krisetider og afstandsregler.

Sammen løfter vi niveauet

Tanken bag DENAS-netværket er at skabe et netværk af eksperter, der opererer uden landegrænser. Alle eksperter i sø- og luftfragt får en skræddersyet uddannIelsesplan, som jævnligt bliver opdateret, så de konstant kan optimere deres eget system- og produktkendskab – dels fordi de har et ansvar for at uddanne kollegaerne og dels fordi de har et ansvar for at monitorere og optimere.

”Jeg kigger på alle tallene og på vores kvalitetsrapporter, og ud fra det kan jeg lynhurtigt se, hvis der er et problem med en proces. Så kan jeg lave en plan for, hvilke kurser jeg skal gennemføre og hvilke personer de er relevante for,” fortæller Thomas Bech.

Det er en stor del af hans rolle som DENAS at uddanne kollegaerne og sørge for, at en sending oprettes på nøjagtig samme måde i Kina som i Danmark. Samtidig bliver man som DENAS opfordret til at være innovativ og dele de gode idéer med resten av netværket – især når det, man laver i Danmark, påvirker dem i Kina og dem, der arbejder med vejtransport, og omvendt.

”Hvis vi får en god idé her i Skandinavien inden for de systemmæssige og prismæssige rammer, og vi oplever, at den virker, så deler jeg det med mine kollegaer over hele verden, som er en del af dette netværk af specialister. For mig er det en lokal rolle at være DENAS, men det er meget mere en regional og global rolle som en del af et globalt team. I denne omskiftelige branche bringer hver dag en ny situation med sig, og det er det, der gør det spændende,” fastslår Thomas Bech.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os