En ren proces

Virksomheden blev grundlagt i 1906 i et værksted i en baggård i København og har siden opnået status som verdensleder inden for professionelt rengøringsudstyr. Navnet er Nilfisk. I samarbejde med DACHSER har Nilfisk strømlinet sine produktions- og logistikprocesser og meget omhyggeligt afstemt dem efter kundernes behov.

Professionel rengøring. (Foto: Nilfisk)
Professionel rengøring. (Foto: Nilfisk)

Som led i bestræbelserne på at dæmme op for coronapandemien er efterspørgslen større end nogensinde efter professionelt rengøringsudstyr, der kan sikre overholdelse af de nødvendige hygiejnestandarder – i det offentlige rum, på arbejdspladser, på restauranter og hoteller og i private husholdninger. 

Rene omgivelser har været Nilfisks inspiration i 115 år. Siden sin grundlæggelse i København er virksomheden vokset fra at have en begrænset produktion af støvsugere til at være en global leder i den professionelle rengøringsindustri med mere end 4.500 ansatte. Virksomhedens gulvrengøringsmaskiner, støvsugere og højtryksrensere til professionel brug og til forbrugere forhandles nu i mere end 100 lande. 
    
"Pandemien har ændret rengøringens karakter og rolle. Mange virksomheder nytænker fuldstændigt deres koncepter med fokus på strengere procedurer, der indebærer hyppigere rengøring og desinficering," fortæller Morten Jensen, logistikchef hos Nilfisk. "Efterspørgslen efter løsninger, der kan dække dette behov, stiger kraftigt lige nu. Og det kræver et effektivt logistikkoncept."   

Udret mere med mindre

Allerede for mange år siden ændrede virksomheden sin logistikstrategi ved at reducere antallet af logistikleverandører fra 30 til seks. DACHSER har med sit vidtrækkende stykgodsnetværk været en del af strategien siden 2010. "Hurtig, rettidig og gennemsigtig levering i hele Europa er en kritisk faktor for vores forretning," fortsætter Morten Jensen. "Det er grunden til, at vi ønsker at gøre vores forsyningskæde så enkel som muligt." 
    
I 2020 gennemgik den globale virksomhed med hovedsæde i Danmark sine logistikprocesser. Det førte til en ny struktur, der kan tilbyde hurtig og pålidelig levering til Nilfisks markeder i Nord- og Centraleuropa, Storbritannien, Rusland og Tyrkiet. Fokus er på tre centralt styrede distributionscentre, der ligger i henholdsvis Gent i Belgien, Trollhättan i Sverige og Tarragona i Spanien. Udfordringen ved at gennemføre en så grundlæggende omstrukturering var at sikre, at transittiderne for kunder i hele Europa fortsat var så korte som muligt.
    
"Med vores netværk og vores entargo-produktlinjer, især vores targospeed-premiumtilbud, kan vi effektivt understøtte Nilfisks omlægning af mange små, lokale enheder til en stærk helhed, så virksomheden kan gennemføre sine salg endnu hurtigere og endnu mere effektivt," forklarer Jonas Bettray, Key Account Manager European Logistics hos DACHSER. "DACHSERS europæiske netværk er som skabt til denne form for kombinering af fragttjenester i kraft af dets ekstraordinære kvalitet og leveringspålidelighed." Han tilføjer, at DACHSER i øjeblikket er ved at knytte to af distributionscentrene til stykgodsnetværket – det i Gent via DACHSER-filialen i Mouscron og det i Trollhättan via DACHSER-filialen i Göteborg. Herfra kan alle målmarkeder nås inden for meget kort tid.

"Hurtig, rettidig og gennemsigtig levering i hele Europa er en kritisk faktor for vores forretning." Morten Jensen, Director of Logistics hos Nilfisk 

Det regionale distributionscenter i Trollhättan lige uden for Göteborg betjener alle de nordiske lande med et bredt udvalg af Nilfisk-produkter. Derfra transporteres produkterne til virksomheder i Norden. Konceptet indebærer pendulkørsel mellem Trollhättan og Göteborg-filialen. Som en del af arrangementet tilbyder DACHSER også dynamisk lastning, hvilket vil sige, at Nilfisk løbende laster en hel trailer ad gangen med varer til de nordiske markeder, i takt med at ordrerne bliver modtaget og pakket. Derefter transporteres varerne til DACHSERs filial i Göteborg. Det sker hver dag på faste tidspunkter, og herfra distribuerer DACHSER Sweden Nilfisks produkter til B2B-kunder i Norden.

"Vi samarbejder med en lokal vognmand, der driver pendulruten mellem Trollhättan og Göteborg med DACHSER-trailere," forklarer Søren Sivebæk, Operations Manager i DACHSER Swedens afdeling i Göteborg. "Fra vores terminal distribueres varerne til resten af Sverige, Finland og Danmark, mens en trailer til Norge læsses direkte – et koncept, der virkelig passer til kundens behov," runder han af.

Det, Nilfisk sætter størst pris på, er DACHSERs imponerende fleksibilitet. "Normalt afgår der dagligt 12 lastbiler fra distributionscentret i Gent til konsolidering i DACHSERs filial i Mouscron, men i spidsbelastningsperioder kan det stige til 20 lastbiler. I Sverige er antallet af daglige lastbiler ikke lige så højt, idet 3-4 lastbiler forlader Trollhättan med kurs mod Göteborg hver dag. "Det kræver stærke og robuste strukturer," påpeger Kim Østerby, som er Transport Development Manager EMEA hos Nilfisk. Pålidelighed er et afgørende kriterium for virksomheden, tilføjer han. Men der er mere i det end som så: "Vi vil have adgang til alle de oplysninger og rapporter, vi behøver for at nå vores mål – når og hvor som helst i Europa."

Hjemme på alle markeder. (Foto: Nilfisk)
Hjemme på alle markeder. (Foto: Nilfisk)

Lakmustesten i vanskelige tider

For Morten Jensen er nærhed og tillid væsentlige aspekter af relationen til en logistikudbyder. Han fortæller, at det er en ting, som Nilfisk især har værdsat i forbindelse med brexit og covid-19-pandemien, hvor de europæiske varestrømme har været under betydeligt pres. "DACHSER har altid handlet selvsikkert og pålideligt, selv i vanskelige situationer. Det er især vigtigt at holde leveringsløftet i perioder præget af usikkerhed og restriktioner, der påvirker både vores to virksomheder og vores medarbejderes arbejdsmetoder," understreger Morten Jensen. 

"Vi er kommet endnu tættere på hinanden i disse komplicerede tider," bekræfter Jonas Bettray. "Det har bestemt hjulpet, at de to parter kommer godt ud af det med hinanden på det personlige plan." Han sætter især pris på den "skandinaviske" form for samvær. "Vi håndterer altid alle opgaver og udfordringer i fællesskab på en direkte, men respektfuld måde. Altid som ligeværdige og baseret på gensidig anerkendelse. Det er en væsentlig del af vores succeshistorie," mener Jonas Bettray.

For at gøre alle processer så effektive og gennemsigtige som muligt har Nilfisk og DACHSER indgået en aftale på hovedkontor-niveau. Den regulerer tætte og personlige udvekslinger på ledelsesniveau og forhindrer forsinkelser i udvekslingen af information på lokalt og regionalt plan. "Vi har gjort logistik til en ledelsesopgave," som Morten Jensen udtrykker det. "Efter en restrukturering som den, vi lige har været igennem, gør umiddelbare og direkte udvekslinger på beslutningstagerniveau alting meget lettere."

I fremtiden er der også "glimrende potentiale for samarbejde" på forbrugermarkederne, tilføjer Jonas Bettray. Takket være den etablerede brancheløsning DACHSER DIY Logistics kan eksisterende aftaler udnyttes til pålideligt og rettidigt at foretage tidsfølsomme leverancer til over 18.000 byggemarkeder i hele Europa. For Morten Jensen er den store vægt, som DACHSER lægger på bæredygtighed, endnu en grund til at vælge logistikudbyderen til at hjælpe Nilfisk med at nå sine mål. "Professionel rengøring sigter altid mod at forbedre livskvaliteten. Det kan kun lade sig gøre med bæredygtige løsninger – også inden for logistik. Og hvad det angår, er vi helt på linje med Dachser."    

Kontakt Alexandra Hartung Communications Manager Nordic