Tilbage
innovation

Et globalt netværk af operative eksperter

De sidste 10 år har DACHSER uddannet medarbejdere til at blive operative eksperter. Målet er at sætte dem i stand til at støtte og løfte deres egne afdelinger og dermed hele DACHSER-netværket med et væld af erfaringer og detaljeret knowhow. Men hvad kræver det at blive operativ ekspert?

Der er mange fordele ved det tætte samarbejde inden for det globale netværk af operative eksperter.
Der er mange fordele ved det tætte samarbejde inden for det globale netværk af operative eksperter.

Det kræver, at man forholder sig kritisk til sin egen viden og sine egne handlinger, at man objektivt analyserer, evaluerer og optimerer processer og procedurer og giver sin viden og knowhow videre til kollegaer gennem kvalificeret oplæring. Sådan kan man beskrive det daglige arbejde for DENO’er (DACHSER Expert Network Operations), DENAS’er (DACHSER Expert Network Air & Sea) og DEWO’er (DACHSER Expert Warehouse Operations). Videreuddannelse af medarbejdere til at blive operative eksperter er en værdifuld del af personaleudviklingen hos DACHSER. Årsagen hertil er, at: "Vi er nødt til at følge med den rivende tekniske udvikling", forklarer Eva-Maria Marcour, Head of Systems Management TMS & Operations Training Road, som også var drivkraften bag etableringen af DENO-netværket.

Derudover er DACHSER aktiv på vejene, i luften og på verdenshavene og driver lagre over hele verden. Konstant overførsel af viden om operative aktiviteter og om DACHSERs systemer bliver mere og mere afgørende, og det gælder for alle medarbejdere over hele verden. Det er, hvad blandt andre 80 DENO’er, 33 DENAS’er og 53 DEWO’er arbejder på hver dag. "Vidensdelingen skal være lige så dynamisk som logistikken selv. Det kræver en høj grad af fleksibilitet såvel som faglige og sociale kompetencer at holde sig konstant informeret og aldrig at stå stille," opsummerer Denny Alfano, Team Leader Systems Operations/Expertise for DENO’erne.

En helt særlig ånd

DACHSER er en familieejet virksomhed, og det bemærker Lea Lechler, Team Leader Systems Training ASL & DENAS, hver dag i DENAS-netværket: "Uanset hvor jeg er i verden, kan jeg være sikker på, at hvis jeg ringer til en DENAS eller en kollega fra BPO-området (Business, Processes and Organization) og beder om hjælp, så er de klar." Netværkstankegangen er afgørende for de operative eksperter hos DACHSER. "Viden er til for at blive delt," forklarer Sven Ackermann, Team Leader WMS Training for DEWO’erne.

"Det særlige netværkskoncept gør det muligt at tale samme sprog på tværs af grænser, at gennemføre større opgaver og at skabe interessante kontakter," siger Patrik Cernohous, Team Leader Systems Operations/Expertise Transit Terminal.

Forskellige mennesker fra forskellige kulturer betyder også, at hvert medlem af netværket har de særlige landespecifikke krav til DACHSER for øje. Alle lærer af alle andre, og den kulturelle udveksling gør det muligt at opfylde de forskellige krav lokalt. Der er ingen sprogbarrierer: "Det særlige netværkskoncept gør det muligt at tale samme sprog på tværs af grænser, at gennemføre større opgaver og at skabe interessante kontakter," bemærker Patrik Cernohous, Team Leader Systems Operations/Expertise Transit Terminal for DENO’erne.

"Livslang læring" er et grundlæggende koncept, som en aspirant til en DENO-, DENAS- eller DEWO-stilling skal leve ud fra.
"Livslang læring" er et grundlæggende koncept, som en aspirant til en DENO-, DENAS- eller DEWO-stilling skal leve ud fra.

Uddannelse af underviseren

Hvordan bliver man så operativ ekspert hos DACHSER? Man kan starte med at leve ud fra konceptet "livslang læring”, påpeger Zsuzsanna Martin, Team Leader Standard Training Units & DENO. Det betyder, at aspiranter altid skal have øjnene åbne for nye emner, de kan blive klogere på, så de løbende kan udvikle deres færdigheder. Det er vigtigt, fordi fageksperter også ses som formidlere af operationel DACHSER-knowhow til deres kollegaer.

Derudover skal potentielle DENO’er, DENAS’er og DEWO’er også en tur gennem det såkaldte Development Center. Formålet med udviklingsprogrammet er at spotte erfarne medarbejdere fra de relevante områder og kvalificere dem som fageksperter. Test af kandidaternes specialviden og personlige egnethed under krævende forhold er derfor centrale aspekter for sådan et udviklingscenter.

I den kontinuerlige faglige udviklings ånd arrangeres der regelmæssige kurser, workshops og webinarer for alle certificerede operative eksperter. Hos DENO'erne bygger en sådan uddannelse for eksempel på tre søjler, nemlig 1) vidensdeling, 2) networking og 3) personaleudvikling. Men da den globale aktionsradius ikke altid giver mulighed for at mødes lokalt, er en "kultur baseret på selvorienteret læring" endnu en nøgle til succes, tilføjer Sven Ackermann. Den kan skabes gennem en kombination af e-kurser, webinarer og spørgesessioner, men også ekspertsamtaler i et live-format. "Målet er at motivere folk til at lære på en måde, de selv styrer, da de kan trække på forskellige læringsformater og ikke er afhængige af et statisk kursusudbud," afslutter Sven Ackermann.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Alexandra Hartung Communications Manager Nordic