Tilbage
Markedsinformation Nyheder

Et nyt syn på forsyningskæder

Den globale økonomi er på vej op i omdrejninger igen. Men den kraftige stigning i efterspørgslen finder ikke kun sted midt i den fortsatte pandemi, den skal også overvinde voksende materialemangel. Det udgør en historisk udfordring og en reel test for forsyningskæder og globale netværk. Helt at opgive globaliseringen er imidlertid ikke en mulighed.

Logistikken holder forsyningskæderne i gang
Logistikken holder forsyningskæderne i gang

Det er lidt som at børste tænder om morgenen – man behøver ikke at tænke over det, det foregår nærmest automatisk. Forsyningskæderne i vores globaliserede økonomi fun-gerer på samme måde. Når produktionen er baseret på efterspørgslen og ideelt set føl-ger just-in-time-principperne, og produkter og mellemprodukter skal ud til kunderne, be-nytter globale logistiknetværk sig af avanceret og fuldt digitaliseret forsyningskædestyring, når de leverer deres tjenester. 

Arbejdet udføres af personer, der er dygtige til at få alle mulige slags varer fra A til B. Under "normale" omstændigheder ville det køre som smurt: virksomheder ville arbejde i overensstemmelse med deres egne kontrolmekanismer og kundernes forventninger. Lige så nemt som at børste tænder om morgenen.

Men pandemien har vendt op og ned på, hvordan alting ”plejede” at være. De globale forsyningskæder har oplevet forstyrrelse efter forstyrrelse grundet flere forskellige årsa-ger. Et af dem var, da det enorme containerskib Ever Given stødte på grund i Suezkana-len, hvilket skabte en trafikprop bestående af hundredvis af fragtskibe på en af de vigtig-ste transportruter i verden. Ligeledes har andre årsager været coronarestriktioner og strejker, hvor internationale havne i Kina og Sydamerika har været nødt til at begrænse kapaciteten.

Vi har også set, hvordan de globale forsyningskæder i Asien-Stillehavsområdet er blevet bragt ud af balance på grund af uvejr i Sri Lanka og blokerede havne i Australien. Samt hvordan enorme efterspørgsler efter forbrugsgoder i USA, der i kombination med øko-nomiske hjælpepakker til flere milliarder dollars fik udløst rekordstore importmængder og deraf mangel på lastbilkapacitet til videredistribution. 

Og som om det ikke var nok, skaber chipkrisen nu overskrifter. Coronavirussen skubber kraftigt på digitaliseringen, og producenter af halvledere kæmper for at følge med. Det har enorme konsekvenser: produktionen i vigtige industrier som bilindustrien og maskin-industrien er stagneret. Producenterne er nødt til at sætte deres lid til kundernes tålmo-dighed og i nogle tilfælde sætte produktionslinjer på pause.    
 

Opsvinget medfører knaphed

Flaskehalse og materialemangel har plaget industrien i 2021. Årsagerne har været mang-foldige. Det mest afgørende for interessenterne har dog været, at de har vidst, at disse flaskehalse ikke var et tegn på krise, men på det længe ventede økonomiske opsving. Ifølge økonomer ved ifo Institut i München er det ikke usædvanligt, at kapacitets- og ma-terialeflaskehalse opstår i kølvandet på en krise. Da økonomien var på vej op i gear igen efter finanskrisen i 2011, oplevede man en materialemangel på 19 procent. Under den nuværende coronakrise hæmmes det økonomiske opsving af en mangel på 64 procent – økonomer ser det som et klart tegn på, at pandemiens konsekvenser vil kunne mærkes i lang tid fremover. 

"Indkøbspriserne, hvoraf nogle er steget meget kraftigt, er et andet problem," udtaler Klaus Wohlrabe fra ifo Center for Macroeconomics and Surveys. "I øjeblikket kan pro-ducenterne stadig dække efterspørgslen takket være deres lagre af færdigvarer, men de er nu også tæt på at være tomme."

Alt dette gør logistikvirksomheder mere efterspurgte som partnere og løsningsudbydere end nogensinde før. Under de nuværende forhold er en økonomisk genopretning ikke mulig uden dem. Der er behov for et robust og afbalanceret netværk, der, som DACH-SERs, fortsat er effektivt og til at kontrollere, selv i den stresstilstand, som pandemien har forårsaget, og dermed kan demonstrere sin "systemiske relevans" hver eneste dag. 

DACHSER er klar til opsvinget: "Vi ser tegn på, at økonomien retter sig, direkte afspejlet i udnyttelsen af kapaciteten i DACHSER-netværket. Under hele pandemien har vores medarbejdere ydet en enorm indsats for og udvist kæmpe engagement i at opretholde en høj grad af pålidelighed og levere solide præstationer, og det nyder vi godt af nu. DACH-SER betragtes som en stabiliserende faktor i markedet," fortæller DACHSERs CEO, Burkhard Eling.

"Under hele pandemien har vores medarbejdere ydet en enorm indsats for og udvist kæmpe engagement i at opretholde en høj grad af pålidelighed og levere solide præstati-oner, og det nyder vi godt af nu. DACHSER betragtes som en stabiliserende faktor i markedet."

Burkhard Eling, CEO for DACHSER 

Skibscontaineren symboliserer de globale forsyningskæder. På markedet for søfragt er den nuværende mangel på containerkapacitet i europæiske havne smerteligt åbenlys, og forsinkelser er blevet normen. 

Der er dog lys for enden af tunnelen. "Vi har endnu til gode at se, hvordan pandemirelate-rede afsendelsesproblemer til søs, i havnene og i baglandet udvikler sig, og hvor lang tid det vil tage at afvikle efterslæbet," påpeger Edoardo Podestà, COO Air & Sea Logistics hos DACHSER, og tilføjer, at rederierne som minimum forventer at være fuldt booket indtil slutningen af året på næsten alle handelsruter. "Efter de forstyrrelser, vi har oplevet de seneste par måneder, kan vi konstatere, at der er ekstremt stor efterspørgsel efter forbrugsgoder, hvilket forstærkes af USA's økonomiske hjælpepakke og det økonomiske opsving, der også gør sig gældende i Europa," fortsætter Podestà. "Hertil kommer stor efterspørgsel efter møbler samt byggematerialer og materialer til renoveringer. Bilindu-strien er også ved at få gang i hjulene igen efter de store tilbageslag, den har lidt i de sid-ste to år, hvilket forårsager enorm efterspørgsel efter transport af bildele."    

Samtidig er luftfragt blevet mere attraktiv på grund af de høje rater for søfragt. Mens luftfragt var omkring 12 gange dyrere end søfragt før krisen, var raten i maj 2021 "kun" seks gange så høj som for søtransport. I årets første halvdel har DACHSER regelmæs-sigt betjent 12 forskellige afgangslufthavne og 15 forskellige modtagende lufthavne med mere end 100 charteraktiviteter.
I betragtning af kapacitetsmanglen på containerskibe og i passagerflys lastrum (til gods-transport på passagerfly) forventer Burkhard Eling ikke nogen væsentlig forbedring i situ-ationen foreløbigt. Det betyder, at fragtraterne vil forblive høje, hvilket uundgåeligt vil af-spejle sig i logistiktjenester og dermed i prisudviklingen på varer.

Effekten af den økonomiske genopretning afspejles direkte i den store mængde gods, der bevæger sig gennem DACHSER-netværket, især for vejtransportnetværket. "I for-bindelse med vejtransport er behovet for lastkapacitet og for chauffører steget kraftigt," fortæller DACHSER COO Road Logistics Alexander Tonn. Han tilføjer, at DACHSER har reageret på flaskehalse ved at gennemføre forskellige foranstaltninger, f.eks. ved at have fokus på gennemsigtighed i planlægningen af transporter og på at oprette en ar-bejdsgruppe med virksomhedens egne veluddannede professionelle lastbilchauffører. 

Men situationen med hensyn til vejtransport i Europa er stadig udfordrende. "Den upro-duktive tid, der tilbringes i transitterminaler, er i nogle tilfælde vokset betydeligt som følge af den højere B2C-andel. Dette reducerer effektiviteten, giver længere deklarationspro-cesser og øger omkostningerne," uddyber Tonn. Han er bekymret over den nuværende høje pris på træ, som har stor indvirkning på prisen på paller. Emballageleverandører er ikke længere i stand til at levere det nødvendige antal paller i den krævede kvalitet. 

For CEO, Burkhard Eling har et robust og afbalanceret netværk en central rolle at spille i denne unikke genopretningssituation. "På grund af pandemien har alle vores kunder en enorm pukkel af produkter, de skal have afviklet. Enten opbevarer de produkter til et mere gunstigt tidspunkt i fremtiden, eller også forsøger de at bringe dem på markedet med særlige rabatkampagner. Det betyder, at kvalitetsfaktoren vil få endnu større betyd-ning i forhold til at hjælpe logistikudbydere med at skille sig ud fra konkurrenterne," forkla-rer Burkhard Eling. Gennem fleksibel styring har DACHSER hjulpet sine kunder med yderligere at reducere deres leveringstider og udvikle nye forretningsmodeller med de nødvendige skræddersyede løsninger.

DACHSER-netværket trodser krisen
DACHSER-netværket trodser krisen

Isolering af markedet er ikke en løsning

Når forretningsmodeller ændres, opstår der ofte spørgsmål om, hvorvidt der også bør skrues lidt ned for globaliseringen, og om markederne bør isoleres fra eksterne risici. Økonomer fra ifo Institute har taget afstand fra generelt at flytte produktionen tilbage til Tyskland og fra statslig indgriben i forsyningskæderne. "Det ville resultere i enorme ind-tægtstab, hvis forsyningskæderne generelt blev trukket hjem," advarer professor Lisan-dra Flach, direktør for ifo Center for International Economics. 
I stedet bør forsyningskilderne til økonomien gøres mere internationalt mangfoldige. Fri-handelsaftaler kan reducere handelsomkostningerne og mindske afhængigheden af be-stemte lande. Det kræver et dybere integreret indre marked i Europa og en stærkere Verdenshandelsorganisation.
    
"Vi kan også se, at mange af vores kunder begynder at rette opmærksomheden mod den fremtidige tilrettelæggelse af deres forsyningskæder," fortsætter Burkhard Eling. "Mange af dem undersøger specifikt sikkerheden og modstandsdygtigheden i deres for-syningskæder og kigger efter mere fleksible transportmuligheder." 

Samtidig er Burkhard Eling overbevist om, at der fortsat vil eksistere globale forsynings-kæder. "Vores kunder er ikke ude efter en gennemgribende omlægning af deres forsy-ningskæder og slet ikke efter at vende globaliseringen ryggen." Han tilføjer, at fuldstæn-dig nationalisering ikke ville være den bedste løsning, men tværtimod risikabelt. 

I stedet foreslår han, at en "intelligent blanding af regionale og globale produktionsstruktu-rer" er en bedre måde at forberede sig på fremtidige kriser på. Lagerkapaciteter udvides også på regionalt plan for bedre at kunne beskytte sig mod forstyrrelser i forsyningskæ-derne. 

Ifølge CEO’en forklarer dette, hvorfor der vil være større efterspørgsel efter fleksibelt strukturerede logistiknetværk end nogensinde før – netværk, der er i stand til at kombine-re forskellige transporter på den bedst mulige måde med kundens behov for øje. 

Under hele pandemien, har vi hos DACHSER vist, at vi som virksomhed såvel som de mennesker, der giver netværket liv, er ideelt positioneret i forhold til fremtidens forsy-ningskæder, afslutter ham.    

Behov for langsigtede partnerskaber

Hvor er den globale økonomi og dens forsyningskæder på vej hen? Interview med professor Aseem Kinra, leder af professoratet for global forsyningskædestyring ved universitetet i Bremen.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Alexandra Hartung Communications Manager Nordic