Nyheder

Et solidt globalt fodfæste

Der findes ikke mange boliger, som ikke indeholder træbaserede produkter fra den østrigske producent Kaindl/Kronospan. Det er noget af en logistisk udfordring at opnå så stor udbredelse af sine produkter.

Logistisk knudepunkt: Kaindls kæmpebutik i Wals i Østrig.
Logistisk knudepunkt: Kaindls kæmpebutik i Wals i Østrig.

Det familieejede firma Kaindl har hovedkontor i Salzburg, men har aktiviteter i hele verden under navnet Kronospan. Det er verdens førende producent af træ-, laminat- og designgulve samt af dekorative paneler og bordplader. Hvert år forlader tusindvis af containere fyldt med alle mulige former for træbaserede produkter firmaets fabrikker i Østrig på vej til detailhandlere og producenter så langt væk som Fjernøsten og Nord- og Sydamerika.

I ti år har DACHSER været virksomhedens logistikpartner. Når containerne er klar til afsendelse, transporterer DACHSER dem på sættevogne fra Kaindls fabrikker i og omkring Salzburg til Container Terminal Salzburg (CTS). Derfra transporteres varerne med jernbane videre til Hamborg eller Bremerhaven, hvor de omlades til containerskibe, der via hovedtransportruter besejler forskellige havne rundt om i verden. Nogle sejler til Tokyo, Osaka eller Nagoya i Japan, andre sætter kursen mod havnene i Taichung eller Keelung i Taiwan, og andre igen har havnebyerne Veracruz eller Altamira i Mexico som destination.

Pålidelighed frem for alt

"Vi er en stor europæisk afskiber, så det har topprioritet at sikre pålideligheden af vores transporter," udtaler Volker Lenzing, Chief Corporate Logistics hos Kronospan. Eftersom avancen på produkterne er lav, er det vigtigt, at forsyningskæden kører problemfrit, forklarer han. Derfor overlader koncernen ikke noget til tilfældighederne og er altid på udkig efter måder at optimere emballagen og udnyttelsen af containerne på.

"Eftersom der er tale om træbaserede produkter, er det afgørende, at vi har god kommunikation med holdene i USA og hos Kaindl i Østrig."

DACHSER har indført standardiserede procedurer for hver destination, herunder faste lasteperioder for at undgå forsinkelser og tilbageholdelsesomkostninger for containerne. Logistikudbyderen fastsætter også faste transittider og udarbejder en detaljeret tidsplan for den kommende uge, hvilket forudsætter en problemfri informationsstrøm. For at gøre det muligt for Kaindl til enhver tid at overvåge sine forsendelser indførte DACHSER en dedikeret it-løsning, der giver virksomheden adgang til alle relevante data online, herunder betingelserne og ugentlige ændringer.

Kaindls fabrik, der fremstiller dekorative paneler.
Kaindls fabrik, der fremstiller dekorative paneler.

Det kræver en kort reaktionstid

Selvom Kaindl normalt giver DACHSER besked om det antal containere, virksomheden har brug for, uger i forvejen, er der behov for maksimal fleksibilitet, fortæller Michael Rainer, Managing Director for ASL East Europe and Austria. "Så snart Kaindl ringer, skal vi reservere det nødvendige antal containere hos CTS i Salzburg." Men det sker, at DACHSER skal ekspedere ordrer stort set uden varsel. "I nogle tilfælde er vi nødt til at arrangere, at CTS leverer 10 til 20 containere inden for 24 timer," fortsætter Michael Rainer og beskriver en af de udfordringer, logistikvirksomheden står over for. I sådanne tilfælde er det vigtigt at handle hurtigt, tilføjer han og forklarer, at tilgængeligheden af tomme containere spiller en stor rolle. Det er evnen til at håndtere den situation, uden at det medfører ekstra omkostninger for kunden, der skiller fårene fra bukkene. Nøglen er at udnytte reserverede containerpladser så effektivt og med så meget forudgående planlægning som muligt.

For Kaindl er den store fordel de meget pålidelige tidsplaner, som DACHSER tilbyder. "Kaindl har brug for en garanti for, at deres varer bliver afsendt til tiden," påpeger Michael Rainer. Og det er netop, hvad DACHSER leverer: "Selvom vi håndterer så store forsendelser, kan vi med stolthed sige, at ingen leveringer er blevet forsinket indtil nu." Men DACHSER hjælper ikke kun med virksomhedens eksport – logistikudbyderen importerer også materialer for Kaindl, hovedsagelig aluminiumoxid og papir, som firmaet bruger til at fremstille køkkenbordplader og andre produkter af.  

Transport af hele maskiner

Mens DACHSERs arbejde for Kaindl i Salzburg primært drejer sig om transport af fyldte containere i forbindelse med import og eksport, håndterer logistikudbyderen også luftfragt og stykgodsforsendelser med skib for Kronospan-koncernen. Da virksomheden udvidede sin produktionskapacitet i Eastaboga i den amerikanske delstat Alabama sidste år, leverede DACHSER mere end 200 containere til USA, heraf nogle specielle overdimensionerede containere med maskineri til fremstilling af spånplader.

Andre forsendelser, primært individuelle leveringer af reservedele, sendes som stykgods eller luftfragt. "Kaindl bruger også vores luftfragttjeneste til at sende sine nyeste produkter til USA, hvor de bruges til udstillinger," fortæller Michael Rainer og tilføjer, at Kaindls kunder i USA og Canada modtager enkeltstående forsendelser af nye produkter direkte til deres showrooms. DACHSER og virksomhedens partnere i Canada håndterer også toldklarering, når varerne ankommer til landet. "Eftersom der er tale om træbaserede produkter, er det afgørende, at vi har god kommunikation med holdene i USA og hos Kaindl i Østrig," understreger Michael Rainer. "De er nødt til at sørge for, at de sender os den nødvendige dokumentation til de amerikanske myndigheder til tiden."

På vej ud på de internationale markeder: Kaindl-toget.
På vej ud på de internationale markeder: Kaindl-toget.

Hurtig levering af personlige værnemidler

For nylig påtog DACHSER sig en ekstra opgave for Kaindl i forbindelse med udbruddet af coronapandemien. "Under den første bølge sidste forår arbejdede vi sammen med DACHSER om at importere et stort antal paller med personlige værnemidler og mundbind fra Kina til sundhedssektoren," husker Volker Lenzing. Kaindl donerede derefter de hårdt tiltrængte mundbind til forskellige hospitaler i Salzburg.

"Den væsentligste rolle, vi spillede i forbindelse med disse transporter, var at fremskynde afsendelsen af leveringerne ved at skabe kapacitet med vores egne charterflyvninger på et tidspunkt, hvor der næsten ikke var nogen kapacitet til rådighed på det frie marked. Eftersom der allerede var så stor mangel på mundbind, var hurtig levering altafgørende. Forsendelserne blev klassificeret som nødlast og fik prioriteret adgang til vores charterflyvninger," fortæller Michael Rainer.

"Vores største problem viste sig at være det østrigske toldvæsen – på det tidspunkt var de ikke klar til at håndtere import af den slags varer," tilføjer Volker Lenzing. Myndighederne kunne ikke tilbyde megen hjælp. "Dengang ændrede toldreglerne sig næsten ugentligt på grund af det enorme antal mundbind, der blev importeret," fortsætter Michael Rainer. "Så DACHSER fungerede som mellemled mellem toldmyndighederne og Kaindl for at sikre, at de seneste krav blev opfyldt, og at certifikater, bekræftelser og underskrifter blev fremskaffet i rette tid."

På trods af alt bureaukratiet lykkedes det DACHSER at transportere udstyret fra lufthavnen i Shanghai til Frankfurt, hvorfra virksomheden organiserede en særlevering til Salzburg via Linz lufthavn med henblik på toldklarering.

Selv om forsendelsen af mundbindene var en engangsforeteelse, ville en sådan opgave have været vanskelig at gennemføre uden den fleksibilitet, den hurtige fremskaffelse af kapacitet og det globale netværk, som DACHSER kan tilbyde. Men i sidste ende er det netop, hvad intelligent logistik handler om.

Kontakt Maria Andersen Communications Coordinator Nordic