Tilbage
Markedsinformation Nyheder
Nyheder

I lære på terminalen

Hvordan kan man optimere processerne på terminalen – og er der overhovedet noget at optimere? Hvad mener DACHSERs logistics operatives selv om deres arbejdsgange? General Manager Peter Hut gik ”i lære” på terminalen for at blive klogere på, hvor der kan optimeres.

”Jeg ville gerne hjælpe med at etablere et endnu tættere samarbejde mellem kontor og terminal og få en øget forståelse for de udfordringer, som terminalmedarbejderne står over for."
”Jeg ville gerne hjælpe med at etablere et endnu tættere samarbejde mellem kontor og terminal og få en øget forståelse for de udfordringer, som terminalmedarbejderne står over for."

Klokken er 04:00. Peter Hut møder på sin vante arbejdsplads, men i dag skal han trække i arbejdstøjet og udføre en helt anden type arbejde, end han plejer. På kontoret er der forholdsvis stille, men i terminalbygningen er der masser af aktivitet, da solen står op over DACHSER Denmarks blå-gule bygninger på Avedøre Holme. Han er gået i praktik på terminalen for at få et indblik i hverdagen som logistics operative.

”Jeg ville gerne hjælpe med at etablere et endnu tættere samarbejde mellem kontor og terminal og få en øget forståelse for de udfordringer, som terminalmedarbejderne står over for – for eksempel i forhold til godsstrukturen, EDI-data fra kunder og det udstyr, der er til rådighed,” fortæller Peter Hut, General Manager hos DACHSER Denmarks filial i Hvidovre.

Logistics operatives er specialister i gods

Én ting, der blev helt tydelig var, at det er terminalmedarbejderne, der er specialisterne. De ved alt om korrekt og forkert emballage, om at læsse og losse bilerne korrekt og sikkert for både chaufføren og kunderne.

"Som logistics operative skal man kunne se Tetris-systemet og læsse godset sikkert og effektivt og samtidig undgå skader på godset – altid. Det er et imponerende stykke arbejde, vores logistics operatives udfører hver eneste dag."

Praktikken var en oplagt mulighed for at få medarbejdernes forslag til forbedringer og løsninger på deres hverdagslige udfordringer – og det er der kommet en del gode resultater ud af.

"Medarbejderne på terminalen har en stor andel i vores nøgletal, og det er en stor motivation at for eksempel kunne se tonnagen fra dagen før."
"Medarbejderne på terminalen har en stor andel i vores nøgletal, og det er en stor motivation at for eksempel kunne se tonnagen fra dagen før."

Dialog skaber forbedringer

”Vi har sørget for, at medarbejderne nu har fået nye telefoner med headset, så man kan kommunikere, mens man arbejder. Det har tidligere været grund til stor frustration, at man var nødt til at stoppe arbejdet for at tale med pladstrækkeren,” forklarer Peter Hut. ”Vi har også haft fokus på at skabe et bedre informationsflow på terminalerne. Medarbejderne på terminalen har en stor andel i vores nøgletal, og det er en stor motivation at for eksempel kunne se tonnagen fra dagen før.”

Praktikken har ført mange positive tiltag med sig, og Peter Hut kan ikke garantere, at det er sidste gang, han har kastet sig ud i et nyt arbejdsområde inden for logistikverdenen.

Kontakt Maria Andersen Communications Coordinator Nordic