Anbefalede artikler

03/13/2024
Gik du glip af årets første nyhedsbrev fra os?

Årets første, tænker du! Ja, hos DACHSER tror vi på kvalitet frem for kvantitet, for der er en god grund til, at det er en kliche. I vores første 2024-nyhedsbrev til dig har vi ladet os inspirere af et par af vores kunder. Vi serverer også en lille kanapé af ny automatiseringsteknologi. Læs mere og husk, at du kan tilmelde dig og få kvalitet direkte i indbakken.

Læs
03/13/2024
Fremtidens terminal har 470 scannere

Automatisering af scannings-, registrerings- og visualiseringsprocesserne på lageret er et centralt aspekt af en effektiv logistik. Med sin innovative tilgang til logistik har DACHSER Denmark nu indført et koncept, der i høj grad automatiserer de manuelle processer og sparer vigtig arbejdstid for både medarbejdere og chauffører.

Læs
2
03/07/2024
Stabilitet i medgang og modgang

Når krisen rammer, må vi tænke nyt. Men smid ikke alt, hvad du har i hænderne, inklusive jeres langsigtede strategi, for en innovativ tankegang bygger på et stabilt fundament. Loyale kunder. Trygge samarbejder. Og især i krisetider kan en pålidelig logistikpartner være afgørende for din virksomheds succes.

Læs
03/06/2024
Køb af Frigoscandia er nu godkendt

Den 4. marts 2024 blev DACHSERs køb af Frigoscandia AB godkendt af EU-kommissionen. Dermed ejes Frigoscandia nu fuldt ud af DACHSER og bliver en del af logistikleverandørens Food Logistics-netværk. Det markerer samtidig starten på den fulde integration af den svenske virksomhed i DACHSERs netværk.

Læs

DACHSER Danmark

03/05/2024
Fra Dublin til DACHSER: en handelsskoleelevs rejse til speditøruddannelse

Oliver Deleuran elskede at gå i skole. Efter tre år på handelsskole og et par smutture til udlandet er han startet på Talentsporet hos Danske Speditører – og nu er han tilbage på handelsgymnasiet for at fortælle om sin vej ind i logistikbranchen.

Læs
2
02/29/2024
Et samarbejde der stortrives på digitale platforme

Den danske modetøjskoncern DK Company har succes med at udvikle deres salg af 25 tøjbrands på online platforme. Hemmeligheden er blandt andet at have styr på processerne, så værdikæden er effektiv, men alt afhænger i sidste ende af en skarp levering.

Læs
02/13/2024
DACHSER Sweden flytter til nye lokaler

DACHSER Sweden fortsætter sin vækstrejse og er med øje på fremtiden ved at få opført nye bygninger i Jönköping. Med 1.600 kvadratmeter kontorlokaler, et lager på 10.000 kvadratmeter og en crossdock-terminal på 6.200 kvadratmeter bliver den nye afdeling den største i Norden.

Læs
01/29/2024
DACHSER Air & Sea Logistics styrker sine aktiviteter i Norden  

Den 1. januar tiltrådte Mattias Kellgren stillingen som Managing Director Air & Sea Logistics Nordic. Logistikudbyderen optimerer samtidig sine sø- og luftfragtaktiviteter ved at ændre organisationen, så DACHSER Air & Sea Logistics Nordic bliver en del af forretningsenheden DACHSER Air & Sea Logistics EMEA.

Læs
01/17/2024
Ny COO for DACHSER Air & Sea Logistics

Siden årsskiftet er Tobias Burger (46) ny Chief Operations Officer (COO) for Air & Sea Logistics og medlem af Executive Board. Den ny COO lægger fokus på vækst på de globale markeder og på integreret stykgodstransport.

Læs
01/08/2024
Tyskland: Blokade af vejnettet og strejker

Mandag den 8. januar har landmænd i Tyskland valgt at blokere store dele af det tyske vejnet i politisk protest. Derudover er der varslet strejker og blokader fra aktører i transport- og logistikbranchen. Det kan potentielt påvirke din forsyningskæde.

Læs
12/21/2023
DACHSER overtager Frigoscandia AB

Med opkøbet af den svenske fødevarelogistikudbyder Frigoscandia AB styrker DACHSER sit Food Logistics-netværk i Norden. Overtagelsen forudsætter de europæiske konkurrencemyndigheders godkendelse.

Læs
12/19/2023
Søfragt: Situationen i Det Røde Hav

Situationen i Det Røde Hav er eskaleret, og det påvirker logistikken. Vi giver et overblik her.

Læs
12/13/2023
Har du læst vores seneste nyhedsbrev?

I vores seneste nyhedsbrev gør vi status over 2023 – et på mange måder overraskende år. Men vi ser også fremad mod næste år og prøver at være på forkant med udviklingen. Læs mere og husk, at du kan tilmelde dig, så du får det direkte i indbakken.

Læs
2
12/13/2023
DACHSER lancerer fremtidens terminal i Danmark

Logistikleverandøren DACHSER tager et skridt ind i fremtidens logistik ved at lancere den innovative @ILO-teknologi, der øger gennemsigtigheden og automatiserer scanningsprocesserne på terminalen, hos vejtransportfilialen i Hvidovre.

Læs
Vis mere

DACHSER Corporate

03/18/2024
DACHSER, myclimate, and terre des hommes agree on a climate action program
DACHSER, the climate protection organization myclimate, and the children’s rights organization terre des hommes have agreed to enter into a long-term collaboration. Together, the international logistics provider and the nonprofit organizations will launch new climate action projects worldwide and expand existing initiatives. An agreement to this effect was signed in December 2023.
Læs
03/04/2024
Purchase of Frigoscandia completed

Effective today, Frigoscandia AB is a wholly owned subsidiary of DACHSER and thus part of the logistics provider’s Food Logistics network. This also marks the start of the Scandinavian company’s full integration into the DACHSER network. From now on, customers in the Nordic countries will benefit from uniform quality standards.

Læs
03/04/2024
Ahead with foresight

Logistics - that also means accepting and mastering challenges again and again. Especially when things get difficult. That is why we at DACHSER are approaching 2024 with great confidence and drive, even though we are still confronted with weak, volatile markets and rising costs. Thoughts by CEO Burkhard Eling.

Læs
03/01/2024
Statement of the DACHSER Executive Board

Right-wing extremist ideas and intolerance are not compatible with DACHSER’s values. The DACHSER Executive Board therefore takes a clear stance against all forms of political extremism.  

Læs
Gå til

Mest læste

10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny version af Incoterms med en række ændringer træder i kraft den 1. januar 2020. De leveringsbetingelser, der er udstedt af Det Internationale Handelskammer, regulerer de vigtigste forpligtelser for køber og sælger inden for international handel, såsom overførsel af varer til køber, transportomkostninger, ansvar for tab af og skader på varer og omkostninger til forsikringer.

Med tilpasningen af Incoterms 2020 til den nuværende globale handelspraksis er den nye version nu helt tidssvarende og praksisnær. Formålet med revisionen har været at gøre Incoterms-klausulerne mere brugervenlige. For eksempel er præsentationen af dem blevet revideret, så det bliver lettere for brugerne at vælge den relevante klausul. Desuden er rækkefølgen af klausulerne blevet ændret, og der er blevet tilføjet reviderede brugervejledninger til hver klausul.

Med hensyn til indhold er der foretaget væsentlige ændringer af Incoterms 2010, herunder især følgende:

  • Forskellige dækningsniveauer i CIF og CIP: Som tidligere er sælger stadig forpligtet i henhold til Incoterms 2020 til at tegne transportforsikring for egen regning i klausulerne CIF (Cost, Insurance and Freight) og CIP (Carriage and Insurance Paid). I modsætning til Incoterms 2010 giver de to klausuler dog nu forskellige minimumsdækninger. Den minimumsdækning, der skal overholdes, når CIF-klausulen er aftalt, forbliver uændret. Den transportforsikring, der skal tegnes af sælger, skal fortsat mindst svare til dækningen i henhold til (C)-klausulerne i Institute Cargo Clauses eller lignende klausuler (forsikring af angivne risici). Hvis CIP-klausulen er aftalt, skal sælger nu sørge for forsikringsdækning i henhold til (A)-klausulerne i Institute Cargo Clauses (all-risk-forsikring). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen giver aftalens parter mulighed for at aftale en forsikringsdækning, der afviger fra dette.
  • Inkludering af sikkerhedsrelaterede krav: Sikkerhedsrelaterede krav til transport af varer er nu inkluderet i A 4- og A 7-reglerne i hver enkelt Incoterms 2020-klausul. Som med de andre Incoterms-klausuler skal det bemærkes, at Incoterms-klausulerne kun gælder direkte over for salgsaftalens parter og ikke befordringskontrakten.
  • Incoterms 2020 indeholder regler for transport med ens egne transportmidler i FCA, Delivery at Place (DAP), Delivery at Place Unloaded (DPU) og Delivered Duty Paid (DDP).
  • For varer, der sælges i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og er beregnet til søtransport (f.eks. varer i containere), indeholder FCA fremover en ny mulighed. Køber og sælger kan aftale, at køber skal bede sit fragtselskab om at udstede et ombordkonnossement til sælger, efter at varerne er blevet lastet. Samtidig er sælger forpligtet til at udlevere dette ombordkonnossement til køber. Dette sker typisk gennem de medvirkende banker.
  • Omdøbning af DAT til DPU (Delivered at Place Unloaded). I henhold til DAT-klausulen i Incoterms 2010 havde sælger leveret varerne, så snart de blev læsset af transportmidlet på en ’terminal’. Men ifølge anvendelsesretningslinjerne for Incoterms 2010 skulle udtrykket ’terminal’ ikke forstås ud fra et teknisk synspunkt, men betød ethvert aflæsningssted. Dette er der blevet taget højde for i Incoterms 2020 ved at omdøbe den tidligere DAT-klausul til DPU (Delivered at Place Unloaded) for at sikre overskueligheden. Det betyder, at alle (aftalte) steder i fremtiden kan være bestemmelsesstedet.

Incoterms gælder mellem parterne i en (national eller international) salgsaftale og dækker – men er ikke begrænset til – særlige rettigheder og forpligtelser inden for kontraktforholdet. Da der på denne måde sikres en ensartet definition, vil man kunne undgå efterfølgende fortolkningsproblemer eller uoverensstemmelser mellem salgsaftalens parter. Det skal bemærkes, at Incoterms på grund af ligheden med GT&C-bestemmelser ikke udgør lovbestemmelser og dermed kun bliver juridisk bindende, hvis de er blevet aftalt mellem salgsaftalens parter i form af en henvisning hertil (for Incoterms 2020 er dette også muligt før den 1. januar 2020). Uanset dette vil modstridende lovbestemmelser i den enkelte sag stadig gå forud for en Incoterms-klausul.

Incoterms er blevet revideret af 500 eksperter fra mere end 40 lande.Klausulerne anerkendes over hele verden og bruges på mere end 30 forskellige sprog.

Læs
11/26/2019
Poststrejke i Finland

En strejke i det finske postvæsen og logistikunion (PAU) påvirker alle trafikker til og fra Finland. Som det ser ud lige nu, vil strejken vare indtil 8. december, men forhandlingerne mellem PAU og ledelsen i postvæsenet er stadig i gang.

Strejken, der nu går ind i sin tredje uge, påvirker i høj grad transporten til og fra Finland. Som udgangspunkt vil strejken vare indtil den 8. december, medmindre den finske fagforening for post og logistik (PAU) og ledelsen i det finske postvæsen Posti kan nå frem til en løsning på konflikten.

Derudover har flere andre fagforeninger meldt sig på banen i konflikten med støtteaktioner og sympatistrejker. Nedenfor kan du se nogle af konsekvenserne af strejken:

  • Fra mandag den 18. november vil fragt- og passagerfærger ikke håndtere forsendelser fra Posti.
  • Fra torsdag den 21. november bliver alle lastbiler nægtet adgang til bildæk på fragtskibe og passagerfærger på nationale ruter.
  • Fra mandag den 25. november vil fragtskibe og passagerfærger, der sejler under finsk flag, blive tilbageholdt i finske havne efter kl. 06:00.

    Pr. den 27. november 2019 genoptages færgetrafikken.

    Dette kan få betydning for dine sendinger hos DACHSER. Vi følger udviklingen nøje, og hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

    Læs
    01/15/2019
    DACHSER Sweden underskriver aftale med Volvo Cars

    Et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden er ny kunde hos DACHSER. Fremover vil to specialbyggede megatrailers fragte reservedele fra Volvo Cars i Torslanda uden for Göteborg til DACHSER Sweden AB’s filial i Göteborg.

    Læs
    11/05/2018
    DACHSER Norway AS får ny Branch Manager

    Den 1. januar 2019 tiltræder Armend Krasniqi (33) stillingen som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

    Læs
    04/02/2019
    DACHSER satser på bæredygtig vækst

    2018 blev endnu et år med betydelig vækst for DACHSER. Logistikudbyderens konsoliderede nettoomsætning er vokset med 5,5 procent til 5,57 mia. euro. Ligesom året før steg antallet af forsendelser, denne gang med 2,5 procent til 83,7 millioner, mens tonnagen voksede med 3,0 procent til 41,3 millioner tons. Og med i alt 30.609 ansatte, en forøgelse på 1.511 medarbejdere siden sidste år, har også DACHSERs arbejdsstyrke nået et rekordhøjt niveau.

    Læs
    04/04/2019
    Fra elev til fuldtidssælger

    DACHSER Denmark har uddannet sin første administrationselev. Lasse Christiansen har de sidste to år været administrationselev i salgsafdelingen i Hvidovre. Med udgangen af februar 2019 færdiggjorde han sin elevtid, og han skal nu være ny Junior Sales Executive European Logistics i Hvidovre.

    Læs
    06/19/2018
    DACHSER udvider sit udvalg af LCL-ruter

    DACHSER er den førende logistikleverandør inden for stykgods på det tyske og europæiske marked med et tæt forbundet netværk for vejtransport. Men logistikudbyderens netværk for stykgods omfatter også søfragt. I 2018 lanceres 26 nye LCL-forbindelser (Less than Container Load), og samtidig øger DACHSER nu frekvensen af afgange fra hver anden uge til hver uge for seks af de eksisterende ruter.

    Læs
    04/02/2019
    DACHSER-prisen 2018

    Onsdag den 5. september 2018 var det igen tid til det årlige Supply Chain Leaders Forum (SCLF), der fandt sted på Copenhagen Business School (CBS) i København. Temaet i år var ”Smart Chain Management”, og DACHSER-prisen 2018 skulle tildeles en heldig vinder.

    Læs
    02/21/2019
    Brexit: Tiden rinder ud

    Politikerne kæmper for at finde en løsning på brexit-krisen, men deadlinen nærmer sig. Vi er nået til det punkt, hvor virksomheder systematisk må begynde at lægge planer for og forberede sig på alle scenarier. Det største problem er told.

    Læs
    10/02/2018
    DACHSER runder 30.000 ansatte

    Pr. 1. september har logistikudbyderen DACHSER flere medarbejdere end nogensinde: Det familieejede selskab beskæftiger i alt 30.500 medarbejdere rundtomkring i verden.

    Læs