Anbefalede artikler

Pressemeddelelser 04/14/2021
Kundernes tillid blev styrket: DACHSER er tilfreds med årets resultat

DACHSER kan se tilbage på et veloverstået 2020, som var kendetegnet ved loyalitet og gensidig tillid mellem logistikudbyderen og virksomhedens kunder og transportpartnere. DACHSERs samlede nettoomsætning var på 5,61 milliarder euro, et beskedent fald på 0,9 procent i forhold til året før.

Læs
Nyheder 04/08/2021
Satellitbaseret positionering – et kig på fremtidens teknologi

Hvad går satellitbaseret positionsbestemmelse egentlig ud på? Og hvilke fordele tilbyder teknologien til netop logistikbranchen?

Læs
2
Nyheder 03/29/2021
”Din supply chain vinder ikke krigen for dig – men du kan tabe på grund af den”

Michael Ring, ejer og adm. direktør i den danske designvirksomhed Stelton, oplevede, hvordan coronakrisen pludselig satte fokus på supply chain og testede stabiliteten i samarbejdet med logistikpartneren gennem ti år.

Læs
Nyheder 03/12/2021
Nyt DACHSER magazine på gaden nu!

Stafetten er blevet givet videre. Næste generation af DACHSERs direktion under ledelse af CEO Burkhard Eling overtog officielt roret den 1. januar i år. I den seneste udgave af DACHSER magazine bruger vi et øjeblik på at reflektere over dette skifte i topledelsen.

Læs

DACHSER Danmark

Markedsinformation 03/29/2021
Den aktuelle situation i Suezkanalen

Containerskibet "MS Ever Given", der var stødt på grund og blokerede trafikken i Suezkanalen, er nu trukket fri og sejler igen i Suezkanalen.

Læs
Nyheder 03/02/2021
Har du læst vores seneste nyhedsbrev?

Vores første nyhedsbrev i 2021 bærer præg af håb. Her giver vi vores bedste bud på, hvad der har hjulpet os igennem krisen, og hvad der kan hjælpe dig og dine kunder igennem den. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

Læs
2
Nyheder 02/23/2021
Holder hjulene i gang – selv i krisetider

Februar 2020: En pandemi banker på døren til Danmark og truer med nedlukning af samfundet. Et år senere står det klart, at tidlige tiltag og restriktioner er nøglen til at komme godt igennem krisen med medarbejdere og forretning i behold. Vi stiller skarpt på de mennesker, der er med til at holde hjulene i gang.

Læs
Nyheder 02/23/2021
DACHSER leverer med elcykel i Prag

DACHSER lancerer et pilotprojekt i Tjekkiet, hvor logistikudbyderen skal levere varer i Prags centrum med en eldrevet ladcykel. Det nybyggede mikro-knudepunkt "Depot.Bike" ved metrostationen Florenc bliver omdrejningspunkt for projektet.

Læs
Pressemeddelelser 02/18/2021
DACHSER Air & Sea Logistics omstrukturerer regional ledelse

DACHSER Air & Sea Logistics (ASL) har skiftet ud i ledelsen af sine forretningsenheder i regionerne EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) og Americas.

Læs
2
Nyheder 02/10/2021
Et fleksibelt netværk

I komplekse logistiknetværk er det sådan, at jo tættere de enkelte knudepunkter er forbundet, jo mere robust er netværket, og jo større fleksibilitet kan det tilbyde kunder i alle brancher – selv i krisetider. Nogle knudepunkter opfylder endda større konsolideringsopgaver – hos DACHSER kaldes de Eurohubs.

Læs
Markedsinformation 02/08/2021
Retningslinjer for mærkning og emballering af varer

Det kan være en udfordring at holde styr på alle de ændringer, der sker i forbindelse med brexit. Den britiske regering har for eksempel fastlagt retningslinjer for varer, der er pakket i træemballage med henblik på import, eksport, genbrug og returnering.

Du og dine samarbejdspartnere skal sikre, at al emballage i massivt træ, der bliver brugt, er i overensstemmelse med de nye retningslinjer. Hvad termen "emballage i massivt træ" omfatter, kan du læse her.

Hvad du skal gøre afhænger af, om du importerer eller eksporterer varer. Hvis du ikke følger reglerne, kan emballagen blive afvist eller ødelagt, og du må transportere varerne på en anden måde.

Import af træemballage

Hvis du bruger træemballage, når du importerer varer til Storbritannien, skal den opfylde den internationale standard ISPM15.

Du burde specificere kravene til træemballage i kontrakten mellem dig og din eksportør. Dette vil beskytte dig i tilfælde af, at toldmyndighederne ikke kan godkende din forsendelse, og du bliver bedt om at betale for et eller flere af følgende punkter: 

  • ny emballering af varerne
  • behandling og mærkning af træemballagen i henhold til ISPM15
  • destruktion af træemballagen
  • returnering af træemballagen og om nødvendigt varerne

Hvis emballagen ikke er godkendt af toldmyndighederne, og du bliver tilbudt at behandle det, så kan du enten:

  • finde en virksomhed, der er autoriseret til at udføre behandling efter ISPM15-standarden.
  • sende træemballagen tilbage til leverandøren

Eksport af træemballage

Hvis du bruger træemballage, når du eksporterer varer, skal du undersøge, om det land, du handler med, kan acceptere ISPM15-standarden, og om de har andre krav.

Du kan enten:

  • tjekke ”The global exporter’s guide”
  • kontakte landets ambassade eller nationale naturbeskyttelsesmyndigheder

Genbrug og returnering af træemballage

Du kan genbruge ubeskadiget og ikke-inficeret træemballage i andre lande, der accepterer ISPM15. Hvis træemballage, der opfylder ISPM15 er blevet repareret, genbrugt eller på nogen måde ændret, skal du sørge for, at den bliver behandlet og mærket på ny, så den fortsat lever op til kravene. Find en virksomhed, der er autoriseret til at udføre træbehandling efter ISPM15-standarden.

Husk, at du altid kan finde oplysninger om brexit på vores hjemmeside.

Læs
Nyheder 02/02/2021
DACHSER sender sit første bloktog fra Kina til Europa

Logistikudbyderen DACHSER har for første gang benyttet et bloktog fra Kina til Tyskland. Toget ankom til Ludwigshafen i Tyskland i slutningen af december med 50 40-fodscontainere (FEU).

Læs
Pressemeddelelser 01/26/2021
DACHSER tilrettelægger vaccinelogistik i Berlin

Logistikudbyder får til opgave at opbevare kølekasser med vaccine og distribuere dem til vaccinationscentre, hospitalsapoteker og mobile vaccinationshold.

Læs
Nyheder 01/21/2021
DACHSER bliver medlem af DWV

Den 1. januar 2021 tilsluttede DACHSER sig den tyske DWV-sammenslutning, en lobbygruppe, der siden 1996 har arbejdet for en hurtig udbredelse af brint som energikilde og for at fremme af brændselscelleteknologi. DACHSER bliver samtidig en del af DWV's HyLogistics-klynge.

Læs
Vis mere

DACHSER Corporate

Nyheder 04/19/2021
The women fighting the coronavirus

Right at the beginning of the coronavirus pandemic, a distribution company based in northern Spain aligned itself with the new market requirements: in 2020, Pharmediq enlisted DACHSER’s help to transport more than 100 million masks and other protective equipment to locations in Spain and other European countries.

Læs
Pressemeddelelser 04/13/2021
Customer confidence strengthened: DACHSER is satisfied with the year´s results

DACHSER can look back on a successful 2020, which was characterized by the loyalty and climate of mutual trust between the logistics provider, its customers, and its transport partners. DACHSER’s consolidated net revenue totaled EUR 5.61 billion, a slight decrease of 0.9 percent compared to the previous year.

Læs
2
Nyheder 04/12/2021
A tailored way in

Departing an international airport to arrive in the DACHSER world: For Maria Bäurle, the trainee program for young professionals led to a precision landing in her dream job.

Læs
Nyheder 04/12/2021
Challenging and nurturing: Being a DACHSER trainee

Vera Weidemann, Head of Corporate Human Resources at DACHSER, talks about ways people with a talent for logistics can enter the DACHSER world.

Læs
Gå til

Mest læste

Markedsinformation 10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny version af Incoterms med en række ændringer træder i kraft den 1. januar 2020. De leveringsbetingelser, der er udstedt af Det Internationale Handelskammer, regulerer de vigtigste forpligtelser for køber og sælger inden for international handel, såsom overførsel af varer til køber, transportomkostninger, ansvar for tab af og skader på varer og omkostninger til forsikringer.

Med tilpasningen af Incoterms 2020 til den nuværende globale handelspraksis er den nye version nu helt tidssvarende og praksisnær. Formålet med revisionen har været at gøre Incoterms-klausulerne mere brugervenlige. For eksempel er præsentationen af dem blevet revideret, så det bliver lettere for brugerne at vælge den relevante klausul. Desuden er rækkefølgen af klausulerne blevet ændret, og der er blevet tilføjet reviderede brugervejledninger til hver klausul.

Med hensyn til indhold er der foretaget væsentlige ændringer af Incoterms 2010, herunder især følgende:

  • Forskellige dækningsniveauer i CIF og CIP: Som tidligere er sælger stadig forpligtet i henhold til Incoterms 2020 til at tegne transportforsikring for egen regning i klausulerne CIF (Cost, Insurance and Freight) og CIP (Carriage and Insurance Paid). I modsætning til Incoterms 2010 giver de to klausuler dog nu forskellige minimumsdækninger. Den minimumsdækning, der skal overholdes, når CIF-klausulen er aftalt, forbliver uændret. Den transportforsikring, der skal tegnes af sælger, skal fortsat mindst svare til dækningen i henhold til (C)-klausulerne i Institute Cargo Clauses eller lignende klausuler (forsikring af angivne risici). Hvis CIP-klausulen er aftalt, skal sælger nu sørge for forsikringsdækning i henhold til (A)-klausulerne i Institute Cargo Clauses (all-risk-forsikring). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen giver aftalens parter mulighed for at aftale en forsikringsdækning, der afviger fra dette.
  • Inkludering af sikkerhedsrelaterede krav: Sikkerhedsrelaterede krav til transport af varer er nu inkluderet i A 4- og A 7-reglerne i hver enkelt Incoterms 2020-klausul. Som med de andre Incoterms-klausuler skal det bemærkes, at Incoterms-klausulerne kun gælder direkte over for salgsaftalens parter og ikke befordringskontrakten.
  • Incoterms 2020 indeholder regler for transport med ens egne transportmidler i FCA, Delivery at Place (DAP), Delivery at Place Unloaded (DPU) og Delivered Duty Paid (DDP).
  • For varer, der sælges i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og er beregnet til søtransport (f.eks. varer i containere), indeholder FCA fremover en ny mulighed. Køber og sælger kan aftale, at køber skal bede sit fragtselskab om at udstede et ombordkonnossement til sælger, efter at varerne er blevet lastet. Samtidig er sælger forpligtet til at udlevere dette ombordkonnossement til køber. Dette sker typisk gennem de medvirkende banker.
  • Omdøbning af DAT til DPU (Delivered at Place Unloaded). I henhold til DAT-klausulen i Incoterms 2010 havde sælger leveret varerne, så snart de blev læsset af transportmidlet på en ’terminal’. Men ifølge anvendelsesretningslinjerne for Incoterms 2010 skulle udtrykket ’terminal’ ikke forstås ud fra et teknisk synspunkt, men betød ethvert aflæsningssted. Dette er der blevet taget højde for i Incoterms 2020 ved at omdøbe den tidligere DAT-klausul til DPU (Delivered at Place Unloaded) for at sikre overskueligheden. Det betyder, at alle (aftalte) steder i fremtiden kan være bestemmelsesstedet.

Incoterms gælder mellem parterne i en (national eller international) salgsaftale og dækker – men er ikke begrænset til – særlige rettigheder og forpligtelser inden for kontraktforholdet. Da der på denne måde sikres en ensartet definition, vil man kunne undgå efterfølgende fortolkningsproblemer eller uoverensstemmelser mellem salgsaftalens parter. Det skal bemærkes, at Incoterms på grund af ligheden med GT&C-bestemmelser ikke udgør lovbestemmelser og dermed kun bliver juridisk bindende, hvis de er blevet aftalt mellem salgsaftalens parter i form af en henvisning hertil (for Incoterms 2020 er dette også muligt før den 1. januar 2020). Uanset dette vil modstridende lovbestemmelser i den enkelte sag stadig gå forud for en Incoterms-klausul.

Incoterms er blevet revideret af 500 eksperter fra mere end 40 lande.Klausulerne anerkendes over hele verden og bruges på mere end 30 forskellige sprog.

Læs
Pressemeddelelser 11/05/2018
DACHSER Norway AS får ny Branch Manager

Den 1. januar 2019 tiltræder Armend Krasniqi (33) stillingen som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

Læs
Markedsinformation 11/26/2019
Poststrejke i Finland

En strejke i det finske postvæsen og logistikunion (PAU) påvirker alle trafikker til og fra Finland. Som det ser ud lige nu, vil strejken vare indtil 8. december, men forhandlingerne mellem PAU og ledelsen i postvæsenet er stadig i gang.

Strejken, der nu går ind i sin tredje uge, påvirker i høj grad transporten til og fra Finland. Som udgangspunkt vil strejken vare indtil den 8. december, medmindre den finske fagforening for post og logistik (PAU) og ledelsen i det finske postvæsen Posti kan nå frem til en løsning på konflikten.

Derudover har flere andre fagforeninger meldt sig på banen i konflikten med støtteaktioner og sympatistrejker. Nedenfor kan du se nogle af konsekvenserne af strejken:

  • Fra mandag den 18. november vil fragt- og passagerfærger ikke håndtere forsendelser fra Posti.
  • Fra torsdag den 21. november bliver alle lastbiler nægtet adgang til bildæk på fragtskibe og passagerfærger på nationale ruter.
  • Fra mandag den 25. november vil fragtskibe og passagerfærger, der sejler under finsk flag, blive tilbageholdt i finske havne efter kl. 06:00.

    Pr. den 27. november 2019 genoptages færgetrafikken.

    Dette kan få betydning for dine sendinger hos DACHSER. Vi følger udviklingen nøje, og hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

    Læs
    Pressemeddelelser 04/02/2019
    DACHSER satser på bæredygtig vækst

    2018 blev endnu et år med betydelig vækst for DACHSER. Logistikudbyderens konsoliderede nettoomsætning er vokset med 5,5 procent til 5,57 mia. euro. Ligesom året før steg antallet af forsendelser, denne gang med 2,5 procent til 83,7 millioner, mens tonnagen voksede med 3,0 procent til 41,3 millioner tons. Og med i alt 30.609 ansatte, en forøgelse på 1.511 medarbejdere siden sidste år, har også DACHSERs arbejdsstyrke nået et rekordhøjt niveau.

    Læs
    Pressemeddelelser 01/15/2019
    DACHSER Sweden underskriver aftale med Volvo Cars

    Et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden er ny kunde hos DACHSER. Fremover vil to specialbyggede megatrailers fragte reservedele fra Volvo Cars i Torslanda uden for Göteborg til DACHSER Sweden AB’s filial i Göteborg.

    Læs
    Pressemeddelelser 04/04/2019
    Fra elev til fuldtidssælger

    DACHSER Denmark har uddannet sin første administrationselev. Lasse Christiansen har de sidste to år været administrationselev i salgsafdelingen i Hvidovre. Med udgangen af februar 2019 færdiggjorde han sin elevtid, og han skal nu være ny Junior Sales Executive European Logistics i Hvidovre.

    Læs
    Pressemeddelelser 10/02/2018
    DACHSER runder 30.000 ansatte

    Pr. 1. september har logistikudbyderen DACHSER flere medarbejdere end nogensinde: Det familieejede selskab beskæftiger i alt 30.500 medarbejdere rundtomkring i verden.

    Læs
    Nyheder 04/02/2019
    DACHSER-prisen 2018

    Onsdag den 5. september 2018 var det igen tid til det årlige Supply Chain Leaders Forum (SCLF), der fandt sted på Copenhagen Business School (CBS) i København. Temaet i år var ”Smart Chain Management”, og DACHSER-prisen 2018 skulle tildeles en heldig vinder.

    Læs
    2
    Nyheder 05/08/2019
    Bong og DACHSER: Optimering af varestrømmen

    De sidste mange år har den svenske virksomhed Bong udvidet sine markeder og er nu en af de førende leverandører af specialemballage og konvolutter. Løsninger til distribution og emballering af information er, hvad Bong er bedst til, og nu udvikler virksomheden sin indsats i Norden.

    Læs
    Pressemeddelelser 06/18/2019
    Ny resultatrekord for DACHSER Nordic

    Årsrapporten 2018 for DACHSERs nordiske koncern viser en omsætning på 1,2 milliarder kroner og et resultat før skat på 47,4 millioner – hvilket svarer til en stigning på 48 procent. Størst har væksten været for det svenske datterselskab, hvor resultatet før skat er firdoblet fra 3,1 millioner i 2017 til 12,6 millioner i 2018.

    Læs