Anbefalede artikler

Nyheder 03/02/2021
Har du læst vores seneste nyhedsbrev?

Vores første nyhedsbrev i 2021 bærer præg af håb. Her giver vi vores bedste bud på, hvad der har hjulpet os igennem krisen, og hvad der kan hjælpe dig og dine kunder igennem den. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

Læs
2
Nyheder 02/23/2021
Holder hjulene i gang – selv i krisetider

Februar 2020: En pandemi banker på døren til Danmark og truer med nedlukning af samfundet. Et år senere står det klart, at tidlige tiltag og restriktioner er nøglen til at komme godt igennem krisen med medarbejdere og forretning i behold. Vi stiller skarpt på de mennesker, der er med til at holde hjulene i gang.

Læs
Nyheder 02/23/2021
DACHSER leverer med elcykel i Prag

DACHSER lancerer et pilotprojekt i Tjekkiet, hvor logistikudbyderen skal levere varer i Prags centrum med en eldrevet ladcykel. Det nybyggede mikro-knudepunkt "Depot.Bike" ved metrostationen Florenc bliver omdrejningspunkt for projektet.

Læs
Pressemeddelelser 02/18/2021
DACHSER Air & Sea Logistics omstrukturerer regional ledelse

DACHSER Air & Sea Logistics (ASL) har skiftet ud i ledelsen af sine forretningsenheder i regionerne EMEA (Europa, Mellemøsten og Afrika) og Americas.

Læs

DACHSER Danmark

2
Nyheder 02/10/2021
Et fleksibelt netværk

I komplekse logistiknetværk er det sådan, at jo tættere de enkelte knudepunkter er forbundet, jo mere robust er netværket, og jo større fleksibilitet kan det tilbyde kunder i alle brancher – selv i krisetider. Nogle knudepunkter opfylder endda større konsolideringsopgaver – hos DACHSER kaldes de Eurohubs.

Læs
Markedsinformation 02/08/2021
Retningslinjer for mærkning og emballering af varer

Det kan være en udfordring at holde styr på alle de ændringer, der sker i forbindelse med brexit. Den britiske regering har for eksempel fastlagt retningslinjer for varer, der er pakket i træemballage med henblik på import, eksport, genbrug og returnering.

Du og dine samarbejdspartnere skal sikre, at al emballage i massivt træ, der bliver brugt, er i overensstemmelse med de nye retningslinjer. Hvad termen "emballage i massivt træ" omfatter, kan du læse her.

Hvad du skal gøre afhænger af, om du importerer eller eksporterer varer. Hvis du ikke følger reglerne, kan emballagen blive afvist eller ødelagt, og du må transportere varerne på en anden måde.

Import af træemballage

Hvis du bruger træemballage, når du importerer varer til Storbritannien, skal den opfylde den internationale standard ISPM15.

Du burde specificere kravene til træemballage i kontrakten mellem dig og din eksportør. Dette vil beskytte dig i tilfælde af, at toldmyndighederne ikke kan godkende din forsendelse, og du bliver bedt om at betale for et eller flere af følgende punkter: 

  • ny emballering af varerne
  • behandling og mærkning af træemballagen i henhold til ISPM15
  • destruktion af træemballagen
  • returnering af træemballagen og om nødvendigt varerne

Hvis emballagen ikke er godkendt af toldmyndighederne, og du bliver tilbudt at behandle det, så kan du enten:

  • finde en virksomhed, der er autoriseret til at udføre behandling efter ISPM15-standarden.
  • sende træemballagen tilbage til leverandøren

Eksport af træemballage

Hvis du bruger træemballage, når du eksporterer varer, skal du undersøge, om det land, du handler med, kan acceptere ISPM15-standarden, og om de har andre krav.

Du kan enten:

  • tjekke ”The global exporter’s guide”
  • kontakte landets ambassade eller nationale naturbeskyttelsesmyndigheder

Genbrug og returnering af træemballage

Du kan genbruge ubeskadiget og ikke-inficeret træemballage i andre lande, der accepterer ISPM15. Hvis træemballage, der opfylder ISPM15 er blevet repareret, genbrugt eller på nogen måde ændret, skal du sørge for, at den bliver behandlet og mærket på ny, så den fortsat lever op til kravene. Find en virksomhed, der er autoriseret til at udføre træbehandling efter ISPM15-standarden.

Husk, at du altid kan finde oplysninger om brexit på vores hjemmeside.

Læs
Nyheder 02/02/2021
DACHSER sender sit første bloktog fra Kina til Europa

Logistikudbyderen DACHSER har for første gang benyttet et bloktog fra Kina til Tyskland. Toget ankom til Ludwigshafen i Tyskland i slutningen af december med 50 40-fodscontainere (FEU).

Læs
Pressemeddelelser 01/26/2021
DACHSER tilrettelægger vaccinelogistik i Berlin

Logistikudbyder får til opgave at opbevare kølekasser med vaccine og distribuere dem til vaccinationscentre, hospitalsapoteker og mobile vaccinationshold.

Læs
Nyheder 01/21/2021
DACHSER bliver medlem af DWV

Den 1. januar 2021 tilsluttede DACHSER sig den tyske DWV-sammenslutning, en lobbygruppe, der siden 1996 har arbejdet for en hurtig udbredelse af brint som energikilde og for at fremme af brændselscelleteknologi. DACHSER bliver samtidig en del af DWV's HyLogistics-klynge.

Læs
Markedsinformation 01/18/2021
Sådan påvirker det kinesiske nytår logistikken

I 2021 falder det kinesiske nytår den 12. februar. Det er den største helligdag i Kina, hvor folk fejrer begyndelsen på et nyt år sammen med deres familier. Nytåret fejres med en hel uges officielle fridage i hele landet, hvilket påvirker de globale forsyningskæder.

Her kan du få et overblik over fejringen af det kinesiske nytår og dens mulige indvirkning på logistikken.

Datoer og vigtige oplysninger:

  • Den 12. februar 2021 er den første dag i det nye kinesiske år (oksens år).
  • Perioden med officielle fridage i Kina, starter den 11. februar og løber frem til og med den 17. februar. I denne periode har de fleste virksomheder, herunder DACHSERs afdelinger i Kina, lukket, og de genåbner først den 18. februar.
  • Tidligere var fabrikker og produktionssteder lukket endnu længere. Produktionen er ofte blevet indstillet allerede en uge før det kinesiske nytår, og nogle fabrikker starter først op igen en måned senere.
  • Den lange ferie giver arbejdstagere i storbyerne mulighed for at rejse hjem til deres hjembyer og fejre højtiden med deres familier, selv om det måske ikke vil være tilfældet i år på grund af pandemien.

Påvirkningen af forsyningskæden:

  • Den langvarige ferie i Kina kan føre til forsinkelser af dine forsendelser på op til en måned.
  • På grund af ovennævnte lukkeperiode i fremstillingsindustrien vil der ikke finde nogen produktion sted i Kina i mindst en uge. Selv om fabrikkerne gradvist genoptager produktionen, vil driften ikke komme tilbage på fuld kraft med det samme.
  • Produktionen i andre lande i Asien vil også blive påvirket, da nogle dele til produkterne måske stammer fra Kina, eller monteringen finder sted der.
  • De fleste leverandører opbygger en lagerbeholdning, der er tilstrækkelig til at dække ferieperioden omkring det kinesiske nytår. Dette medfører ekstra travlhed på transportmarkederne i tiden op til ferien, og det vil tage tid at normalisere markedsforholdene efter helligdagene.

Sådan forbereder du dig:

For at undgå unødvendige prisstigninger og forsinkelser anbefales det kraftigt, at du foretager reservationer i god tid. Vores logistikeksperter kan hjælpe dig med at planlægge bedst muligt. Du er velkommen til at drøfte dine behov med os, så vi kan hjælpe dig med at finde den bedste måde at holde din forsyningskæde kørende på uden afbrydelser gennem hele det kinesiske nytår.

Læs
Nyheder 01/12/2021
"Det er medarbejdernes tilknytning og loyalitet, der gør DACHSER til noget særligt"

Fra enkeltmandsvirksomhed til global aktør – i løbet af sin 90-årige historie har DACHSER udviklet sig til en international sværvægter inden for logistik. Men hvordan har logistikudbyderen i den periode nydt godt af sine medarbejderes loyalitet og af sin struktur som familieejet virksomhed? Det forklarer dr. Andreas Froschmayer, Corporate Director i Corporate Development, Strategy & PR hos DACHSER.

Læs
Markedsinformation 01/08/2021
Ny tysk afgift på CO2-udledning trådte i kraft den 01.01.2021

Det nationale emissionshandelssystem (nEHS) baseret på loven om handel med brændstofemissioner (Fuel Emission Trading Act, BEHG) trådte i kraft i Tyskland den 1. januar 2021. Loven for handel med brændstofemissioner og det nye nationale emissionshandelssystem er en central del af den tyske regerings klimabeskyttelsespakke og har til formål at øge afgiften for CO2-udledning udover EU's emissionshandelssystem med henblik på at skabe adfærdsændringer, der vil reducere udledningen.

Benzin, diesel, olie og gas beskattes fra den 1. januar 2021 med en CO²-afgift. CO²-afgiften er en indirekte afgift i stil med en vejafgift. Omkostningseffekten vil være 0,07 EUR (netto) per liter diesel fra den 1. januar 2021, og derefter vil den stige årligt. Dette vil også øge omkostningerne for os, men vi vil forsøge at holde omkostningerne for vores kunder så lave som muligt ved at tage højde for det i planlægningen af vores transporter.

Læs
Pressemeddelelser 01/06/2021
Burkhard Eling tiltræder som CEO hos DACHSER

Den 1. januar 2021 tiltrådte Burkhard Eling som Chief Executive Officer (CEO) og talsperson for direktionen, Executive Board, for logistikudbyderen DACHSER. Han skal stå i spidsen for afdelingerne Corporate Strategy, Human Resources og Marketing, som også omfatter Corporate Key Account Management og Corporate Governance & Compliance. Eling afløser Bernhard Simon, der fra midten af 2021 i stedet fortsætter i rollen som formand for bestyrelsen, Supervisory Board, i det familieejede selskab.

Læs
Markedsinformation 01/05/2021
Brexitaftale indgået – toldadministration fra 01.01.2021

Den 24.12.2020 blev der indgået en aftale mellem EU og Storbritannien om det fremtidige samarbejde og betingelserne for den fremtidige handel.

Et væsentligt punkt er, at der ikke skal opkræves told for vareleverancer mellem EU og Storbritannien. Dette betyder dog ikke, at den administrative "fortoldning" vil blive fjernet. Det betyder, at hvis du har varer, der ska transporteres til eller fra Storbritannien, skal du sørge for at indsende alle dokumenter og toldrelevante oplysninger på forhånd. Først når forsendelsen er blevet frigivet af vores toldteam, kan den blive sendt af sted.

Bemærk, at fra den 1. januar 2021 gælder dette for alle forsendelser mellem EU og Storbritannien – kun forsendelser fra EU til Nordirland er undtaget. Her er det især vigtigt at fremlægge dokumentation for varernes præferenceoprindelse. I dokumentet, som vi har vedhæftet nedenfor, kan du læse mere om, hvad du skal vide som importør og eksportør. Vi har også samlet alt, du skal vide om brexit, her på vores hjemmeside.

Læs
Vis mere

DACHSER Corporate

Nyheder 02/22/2021
DACHSER Luxembourg celebrates 10-year anniversary

The DACHSER branch in Grevenmacher, Luxembourg, is celebrating its tenth anniversary. The logistics service provider opened its branch in Luxembourg on February 7, 2011.

Læs
Markedsinformation 02/17/2021
Properly placed - Storage space at DACHSER

Do you currently have a need for storage capacity or are you facing other logistical challenges? Benefit from a holistic, industry-specific concept that is tailored to your individual needs.

The intelligent combination of efficient warehousing, global transport networks and customer-specific value-added services in all stages of the supply chain results in a service portfolio that meets your requirements. As one of the leading logistics service providers, we are represented in the most important procurement and sales markets. Our tightly woven network ensures rapid procurement and distribution far into the regions. Intercontinental connections are provided by DACHSER's global air and sea freight network. Our globally uniform standards and innovative IT systems developed in-house ensure smooth interaction and reliable execution of all processes. Integrated logistics solutions, global presence and our many years of experience distinguish us as a strong logistics partner at your side.

Our local and national experts will be happy to provide you with further information: contractlogistics.kempten@dachser.com

Læs
Pressemeddelelser 02/16/2021
DACHSER Air & Sea Logistics reorganizes regional management

DACHSER Air & Sea Logistics (ASL) has reorganized the management of its business units in the Europe, Middle East & Africa (EMEA) and Americas regions.

Læs
Nyheder 02/10/2021
Vive la chimie: Ten years of DACHSER Chem-Logistics in France

Chemical products are everywhere in everyday life: soaps and laundry detergents, cosmetics, paints and inks, and even glues and adhesives. Then there are fine and special chemicals. They all play a key role for France, which in terms of revenue has Europe’s second-largest chemical industry. “Vive la chimie” also applies to DACHSER Chem-Logistics, which was celebrating ten years in France last year. In that time, the industry solution has secured a strong position in the groupage transport market for France’s chemical industry.

Læs
Gå til

Mest læste

Markedsinformation 10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny version af Incoterms med en række ændringer træder i kraft den 1. januar 2020. De leveringsbetingelser, der er udstedt af Det Internationale Handelskammer, regulerer de vigtigste forpligtelser for køber og sælger inden for international handel, såsom overførsel af varer til køber, transportomkostninger, ansvar for tab af og skader på varer og omkostninger til forsikringer.

Med tilpasningen af Incoterms 2020 til den nuværende globale handelspraksis er den nye version nu helt tidssvarende og praksisnær. Formålet med revisionen har været at gøre Incoterms-klausulerne mere brugervenlige. For eksempel er præsentationen af dem blevet revideret, så det bliver lettere for brugerne at vælge den relevante klausul. Desuden er rækkefølgen af klausulerne blevet ændret, og der er blevet tilføjet reviderede brugervejledninger til hver klausul.

Med hensyn til indhold er der foretaget væsentlige ændringer af Incoterms 2010, herunder især følgende:

  • Forskellige dækningsniveauer i CIF og CIP: Som tidligere er sælger stadig forpligtet i henhold til Incoterms 2020 til at tegne transportforsikring for egen regning i klausulerne CIF (Cost, Insurance and Freight) og CIP (Carriage and Insurance Paid). I modsætning til Incoterms 2010 giver de to klausuler dog nu forskellige minimumsdækninger. Den minimumsdækning, der skal overholdes, når CIF-klausulen er aftalt, forbliver uændret. Den transportforsikring, der skal tegnes af sælger, skal fortsat mindst svare til dækningen i henhold til (C)-klausulerne i Institute Cargo Clauses eller lignende klausuler (forsikring af angivne risici). Hvis CIP-klausulen er aftalt, skal sælger nu sørge for forsikringsdækning i henhold til (A)-klausulerne i Institute Cargo Clauses (all-risk-forsikring). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen giver aftalens parter mulighed for at aftale en forsikringsdækning, der afviger fra dette.
  • Inkludering af sikkerhedsrelaterede krav: Sikkerhedsrelaterede krav til transport af varer er nu inkluderet i A 4- og A 7-reglerne i hver enkelt Incoterms 2020-klausul. Som med de andre Incoterms-klausuler skal det bemærkes, at Incoterms-klausulerne kun gælder direkte over for salgsaftalens parter og ikke befordringskontrakten.
  • Incoterms 2020 indeholder regler for transport med ens egne transportmidler i FCA, Delivery at Place (DAP), Delivery at Place Unloaded (DPU) og Delivered Duty Paid (DDP).
  • For varer, der sælges i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og er beregnet til søtransport (f.eks. varer i containere), indeholder FCA fremover en ny mulighed. Køber og sælger kan aftale, at køber skal bede sit fragtselskab om at udstede et ombordkonnossement til sælger, efter at varerne er blevet lastet. Samtidig er sælger forpligtet til at udlevere dette ombordkonnossement til køber. Dette sker typisk gennem de medvirkende banker.
  • Omdøbning af DAT til DPU (Delivered at Place Unloaded). I henhold til DAT-klausulen i Incoterms 2010 havde sælger leveret varerne, så snart de blev læsset af transportmidlet på en ’terminal’. Men ifølge anvendelsesretningslinjerne for Incoterms 2010 skulle udtrykket ’terminal’ ikke forstås ud fra et teknisk synspunkt, men betød ethvert aflæsningssted. Dette er der blevet taget højde for i Incoterms 2020 ved at omdøbe den tidligere DAT-klausul til DPU (Delivered at Place Unloaded) for at sikre overskueligheden. Det betyder, at alle (aftalte) steder i fremtiden kan være bestemmelsesstedet.

Incoterms gælder mellem parterne i en (national eller international) salgsaftale og dækker – men er ikke begrænset til – særlige rettigheder og forpligtelser inden for kontraktforholdet. Da der på denne måde sikres en ensartet definition, vil man kunne undgå efterfølgende fortolkningsproblemer eller uoverensstemmelser mellem salgsaftalens parter. Det skal bemærkes, at Incoterms på grund af ligheden med GT&C-bestemmelser ikke udgør lovbestemmelser og dermed kun bliver juridisk bindende, hvis de er blevet aftalt mellem salgsaftalens parter i form af en henvisning hertil (for Incoterms 2020 er dette også muligt før den 1. januar 2020). Uanset dette vil modstridende lovbestemmelser i den enkelte sag stadig gå forud for en Incoterms-klausul.

Incoterms er blevet revideret af 500 eksperter fra mere end 40 lande.Klausulerne anerkendes over hele verden og bruges på mere end 30 forskellige sprog.

Læs
Pressemeddelelser 11/05/2018
DACHSER Norway AS får ny Branch Manager

Den 1. januar 2019 tiltræder Armend Krasniqi (33) stillingen som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

Læs
Pressemeddelelser 04/02/2019
DACHSER satser på bæredygtig vækst

2018 blev endnu et år med betydelig vækst for DACHSER. Logistikudbyderens konsoliderede nettoomsætning er vokset med 5,5 procent til 5,57 mia. euro. Ligesom året før steg antallet af forsendelser, denne gang med 2,5 procent til 83,7 millioner, mens tonnagen voksede med 3,0 procent til 41,3 millioner tons. Og med i alt 30.609 ansatte, en forøgelse på 1.511 medarbejdere siden sidste år, har også DACHSERs arbejdsstyrke nået et rekordhøjt niveau.

Læs
Pressemeddelelser 01/15/2019
DACHSER Sweden underskriver aftale med Volvo Cars

Et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden er ny kunde hos DACHSER. Fremover vil to specialbyggede megatrailers fragte reservedele fra Volvo Cars i Torslanda uden for Göteborg til DACHSER Sweden AB’s filial i Göteborg.

Læs
Pressemeddelelser 04/04/2019
Fra elev til fuldtidssælger

DACHSER Denmark har uddannet sin første administrationselev. Lasse Christiansen har de sidste to år været administrationselev i salgsafdelingen i Hvidovre. Med udgangen af februar 2019 færdiggjorde han sin elevtid, og han skal nu være ny Junior Sales Executive European Logistics i Hvidovre.

Læs
Markedsinformation 11/26/2019
Poststrejke i Finland

En strejke i det finske postvæsen og logistikunion (PAU) påvirker alle trafikker til og fra Finland. Som det ser ud lige nu, vil strejken vare indtil 8. december, men forhandlingerne mellem PAU og ledelsen i postvæsenet er stadig i gang.

Strejken, der nu går ind i sin tredje uge, påvirker i høj grad transporten til og fra Finland. Som udgangspunkt vil strejken vare indtil den 8. december, medmindre den finske fagforening for post og logistik (PAU) og ledelsen i det finske postvæsen Posti kan nå frem til en løsning på konflikten.

Derudover har flere andre fagforeninger meldt sig på banen i konflikten med støtteaktioner og sympatistrejker. Nedenfor kan du se nogle af konsekvenserne af strejken:

  • Fra mandag den 18. november vil fragt- og passagerfærger ikke håndtere forsendelser fra Posti.
  • Fra torsdag den 21. november bliver alle lastbiler nægtet adgang til bildæk på fragtskibe og passagerfærger på nationale ruter.
  • Fra mandag den 25. november vil fragtskibe og passagerfærger, der sejler under finsk flag, blive tilbageholdt i finske havne efter kl. 06:00.

    Pr. den 27. november 2019 genoptages færgetrafikken.

    Dette kan få betydning for dine sendinger hos DACHSER. Vi følger udviklingen nøje, og hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

    Læs
    Pressemeddelelser 10/02/2018
    DACHSER runder 30.000 ansatte

    Pr. 1. september har logistikudbyderen DACHSER flere medarbejdere end nogensinde: Det familieejede selskab beskæftiger i alt 30.500 medarbejdere rundtomkring i verden.

    Læs
    2
    Nyheder 05/08/2019
    Bong og DACHSER: Optimering af varestrømmen

    De sidste mange år har den svenske virksomhed Bong udvidet sine markeder og er nu en af de førende leverandører af specialemballage og konvolutter. Løsninger til distribution og emballering af information er, hvad Bong er bedst til, og nu udvikler virksomheden sin indsats i Norden.

    Læs
    Nyheder 04/02/2019
    DACHSER-prisen 2018

    Onsdag den 5. september 2018 var det igen tid til det årlige Supply Chain Leaders Forum (SCLF), der fandt sted på Copenhagen Business School (CBS) i København. Temaet i år var ”Smart Chain Management”, og DACHSER-prisen 2018 skulle tildeles en heldig vinder.

    Læs
    Pressemeddelelser 06/18/2019
    Ny resultatrekord for DACHSER Nordic

    Årsrapporten 2018 for DACHSERs nordiske koncern viser en omsætning på 1,2 milliarder kroner og et resultat før skat på 47,4 millioner – hvilket svarer til en stigning på 48 procent. Størst har væksten været for det svenske datterselskab, hvor resultatet før skat er firdoblet fra 3,1 millioner i 2017 til 12,6 millioner i 2018.

    Læs