Anbefalede artikler

03/23/2023
DACHSERs vækst tager endnu et stort skridt fremad

DACHSER genererer en milliard euro ekstra i omsætning og planlægger investeringer til en værdi af mere end 300 millioner euro. For regnskabsåret 2022 rapporterer logistikudbyderen DACHSER en omsætning på 8,1 milliarder euro. Det er en stigning på 14,9 procent, hvilket betyder, at virksomheden præsterer tocifret vækst for andet år i træk.

Læs
03/17/2023
30 procent mindre drivhusgasemissioner

Luftfragtkunder får nu mulighed for at vælge bæredygtigt flybrændstof. 

Læs
03/02/2023
Har du læst vores seneste nyhedsbrev?

Årets første nyhedsbrev fra DACHSER er ude. Som sædvanligt er det spækket med spændende nyheder fra logistikkens verden, som vi har håndplukket til dig. Læs mere, og husk at du kan tilmelde dig, så du får det direkte i indbakken.

Læs
03/01/2023
DACHSER får ny Operations Manager i Hvidovre

Nicolai Winter er navnet på logistikvirksomheden DACHSER Denmarks nye Operations Manager i Hvidovre. Han skal blandt andet stå i spidsen for at optimere processerne i filialen og søsætte nye projekter med bæredygtige logistikløsninger.

Læs

DACHSER Danmark

03/01/2023
DACHSER Denmark investerer i elektrisk terminaltraktor

I februar lancerede DACHSER Denmark et projekt med emissionsfrie leveringer til centrum af København. I samme ombæring har logistikvirksomheden kastet sig ud i en række andre tiltag for at mindske sit CO2-aftryk. Blandt andet har logistikvirksomhedens filial i Hvidovre netop fået leveret en elektrisk terminaltraktor – den første af sin slags hos DACHSER.

Læs
03/01/2023
Luftfragt – undgå de typiske fejl

Skal du sende varer med luftfragt, er der mange faldgruber. Vi har talt med Team Leader for DACHSER Denmarks luftfragtteam, Hanne Schwartzkopf, om de typiske fejl, og hvordan du undgår dem. Den nordjyske speditør har mange års erfaring fra hele paletten af transportformer og fra begge sider af skrivebordet.

Læs
03/01/2023
Sig farvel til printversionen af DACHSER magazine

Det er ikke sikkert, at du har lagt mærke til, men der er noget, der er anderledes. Det er en lille ting, men det gør alligevel en forskel. Vi kan løfte sløret for, hvad der har ændret sig: Sig farvel til den trykte udgave af DACHSER magazine.

Læs
02/23/2023
DACHSER Nordic ansætter ny HR Manager

Annette Johannesson er ny HR Manager for logistikvirksomheden DACHSERs nordiske hovedkontor på Avedøre Holme i Hvidovre med ansvar for HR-aktiviteterne i de ni filialer i Danmark, Sverige og Norge.

Læs
02/23/2023
Nødhjælp til jordskælvsofre

Jordskælvene i Tyrkiet og Syrien har forårsaget umådelige lidelser for de ramte. DACHSER støtter med katastrofehjælp gennem sit samarbejde med børnehjælpsorganisationen terre des hommes.

Læs
02/16/2023
DACHSER satser på ellastbiler til langturskørsel

Mercedes-Benz Trucks og DACHSER har underskrevet en hensigtserklæring om levering af 50 batteridrevne lastbiler til langturskørsel. Den elektriske lastbil med en rækkevidde på omkring 500 km vil være klar til serieproduktion i 2024, og hensigtserklæringen er endnu et element i DACHSERs klimabeskyttelsesstrategi.

Læs
02/15/2023
Vejtransport: Strejke i Finland

Den finske transportsektor er i øjeblikket ramt af strejke som følge af, at det finske transportarbejderforbund AKT har afvist et overenskomstforslag. Det kan påvirke din forsyningskæde.

Læs
02/09/2023
DACHSER Denmark tager ny ellastbil i brug

I et tiltag for at nedbringe sin CO2-udledning lokalt i centrum af København er DACHSER Denmark nu klar til at tage virksomhedens første fuldt eldrevne lastbil i brug og lancere projektet DACHSER Emission-Free Delivery til Hovedstaden.

Læs
2
01/19/2023
Stærk som en okse på lageret

På trods af fremskridt inden for automatisering skal mange job stadig udføres manuelt – især på lageret. Aflæsning eller ompakning af varer foregår ofte manuelt. Nu anvender DACHSER innovativ teknologi for at beskytte medarbejdernes sundhed. 

Læs
01/17/2023
Nyt importkontrolsystem i EU

Den 1. marts 2023 implementerer EU importkontrolsystem 2 (ICS 2). ICS 2 vil fuldt ud erstatte det nuværende ICS 1-system.

Læs
Vis mere

DACHSER Corporate

5+
03/30/2023
Heavy transport across two continents

When oversized industrial containers travel by truck or ship, it usually doesn't just look spectacular, there's also a lot of logistical fingertip feeling behind it. In the case of a nearly 60-ton autoclave, a gas-tight sealable pressure vessel, DACHSER pooled the expertise of its Air & Sea Logistics teams in Germany and India and transported the oversized pressure vessel from the manufacturer in North Rhine-Westphalia in Germany to Bangalore in southern India. A customer-oriented approach and precise planning by the international teams were key. 

Læs
03/30/2023
“Pulling together to master uncertainty”

We asked DACHSER CEO Burkhard Eling about the family-owned company’s vision for logistics in 2030 and the strategies that lead there.

Læs
3
03/30/2023
Route to 2030: Strategies for challenging times

In the previous issue of the DACHSER magazine, we analyzed how global supply chains are changing as a new geopolitical and economic era dawns. So how must companies position themselves to ensure sustainable success—and what path has DACHSER chosen? We present a compass for the journey toward new horizons.

Læs
2
03/30/2023
Cosmetics in expert hands

Following its successful launch in France, the new DACHSER Cosmetics Logistics industry solution is now being rolled out in key European markets. Customers can look forward to solutions tailored to their needs.

Læs
Gå til

Mest læste

10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny version af Incoterms med en række ændringer træder i kraft den 1. januar 2020. De leveringsbetingelser, der er udstedt af Det Internationale Handelskammer, regulerer de vigtigste forpligtelser for køber og sælger inden for international handel, såsom overførsel af varer til køber, transportomkostninger, ansvar for tab af og skader på varer og omkostninger til forsikringer.

Med tilpasningen af Incoterms 2020 til den nuværende globale handelspraksis er den nye version nu helt tidssvarende og praksisnær. Formålet med revisionen har været at gøre Incoterms-klausulerne mere brugervenlige. For eksempel er præsentationen af dem blevet revideret, så det bliver lettere for brugerne at vælge den relevante klausul. Desuden er rækkefølgen af klausulerne blevet ændret, og der er blevet tilføjet reviderede brugervejledninger til hver klausul.

Med hensyn til indhold er der foretaget væsentlige ændringer af Incoterms 2010, herunder især følgende:

  • Forskellige dækningsniveauer i CIF og CIP: Som tidligere er sælger stadig forpligtet i henhold til Incoterms 2020 til at tegne transportforsikring for egen regning i klausulerne CIF (Cost, Insurance and Freight) og CIP (Carriage and Insurance Paid). I modsætning til Incoterms 2010 giver de to klausuler dog nu forskellige minimumsdækninger. Den minimumsdækning, der skal overholdes, når CIF-klausulen er aftalt, forbliver uændret. Den transportforsikring, der skal tegnes af sælger, skal fortsat mindst svare til dækningen i henhold til (C)-klausulerne i Institute Cargo Clauses eller lignende klausuler (forsikring af angivne risici). Hvis CIP-klausulen er aftalt, skal sælger nu sørge for forsikringsdækning i henhold til (A)-klausulerne i Institute Cargo Clauses (all-risk-forsikring). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen giver aftalens parter mulighed for at aftale en forsikringsdækning, der afviger fra dette.
  • Inkludering af sikkerhedsrelaterede krav: Sikkerhedsrelaterede krav til transport af varer er nu inkluderet i A 4- og A 7-reglerne i hver enkelt Incoterms 2020-klausul. Som med de andre Incoterms-klausuler skal det bemærkes, at Incoterms-klausulerne kun gælder direkte over for salgsaftalens parter og ikke befordringskontrakten.
  • Incoterms 2020 indeholder regler for transport med ens egne transportmidler i FCA, Delivery at Place (DAP), Delivery at Place Unloaded (DPU) og Delivered Duty Paid (DDP).
  • For varer, der sælges i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og er beregnet til søtransport (f.eks. varer i containere), indeholder FCA fremover en ny mulighed. Køber og sælger kan aftale, at køber skal bede sit fragtselskab om at udstede et ombordkonnossement til sælger, efter at varerne er blevet lastet. Samtidig er sælger forpligtet til at udlevere dette ombordkonnossement til køber. Dette sker typisk gennem de medvirkende banker.
  • Omdøbning af DAT til DPU (Delivered at Place Unloaded). I henhold til DAT-klausulen i Incoterms 2010 havde sælger leveret varerne, så snart de blev læsset af transportmidlet på en ’terminal’. Men ifølge anvendelsesretningslinjerne for Incoterms 2010 skulle udtrykket ’terminal’ ikke forstås ud fra et teknisk synspunkt, men betød ethvert aflæsningssted. Dette er der blevet taget højde for i Incoterms 2020 ved at omdøbe den tidligere DAT-klausul til DPU (Delivered at Place Unloaded) for at sikre overskueligheden. Det betyder, at alle (aftalte) steder i fremtiden kan være bestemmelsesstedet.

Incoterms gælder mellem parterne i en (national eller international) salgsaftale og dækker – men er ikke begrænset til – særlige rettigheder og forpligtelser inden for kontraktforholdet. Da der på denne måde sikres en ensartet definition, vil man kunne undgå efterfølgende fortolkningsproblemer eller uoverensstemmelser mellem salgsaftalens parter. Det skal bemærkes, at Incoterms på grund af ligheden med GT&C-bestemmelser ikke udgør lovbestemmelser og dermed kun bliver juridisk bindende, hvis de er blevet aftalt mellem salgsaftalens parter i form af en henvisning hertil (for Incoterms 2020 er dette også muligt før den 1. januar 2020). Uanset dette vil modstridende lovbestemmelser i den enkelte sag stadig gå forud for en Incoterms-klausul.

Incoterms er blevet revideret af 500 eksperter fra mere end 40 lande.Klausulerne anerkendes over hele verden og bruges på mere end 30 forskellige sprog.

Læs
11/26/2019
Poststrejke i Finland

En strejke i det finske postvæsen og logistikunion (PAU) påvirker alle trafikker til og fra Finland. Som det ser ud lige nu, vil strejken vare indtil 8. december, men forhandlingerne mellem PAU og ledelsen i postvæsenet er stadig i gang.

Strejken, der nu går ind i sin tredje uge, påvirker i høj grad transporten til og fra Finland. Som udgangspunkt vil strejken vare indtil den 8. december, medmindre den finske fagforening for post og logistik (PAU) og ledelsen i det finske postvæsen Posti kan nå frem til en løsning på konflikten.

Derudover har flere andre fagforeninger meldt sig på banen i konflikten med støtteaktioner og sympatistrejker. Nedenfor kan du se nogle af konsekvenserne af strejken:

  • Fra mandag den 18. november vil fragt- og passagerfærger ikke håndtere forsendelser fra Posti.
  • Fra torsdag den 21. november bliver alle lastbiler nægtet adgang til bildæk på fragtskibe og passagerfærger på nationale ruter.
  • Fra mandag den 25. november vil fragtskibe og passagerfærger, der sejler under finsk flag, blive tilbageholdt i finske havne efter kl. 06:00.

    Pr. den 27. november 2019 genoptages færgetrafikken.

    Dette kan få betydning for dine sendinger hos DACHSER. Vi følger udviklingen nøje, og hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

    Læs
    11/05/2018
    DACHSER Norway AS får ny Branch Manager

    Den 1. januar 2019 tiltræder Armend Krasniqi (33) stillingen som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

    Læs
    01/15/2019
    DACHSER Sweden underskriver aftale med Volvo Cars

    Et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden er ny kunde hos DACHSER. Fremover vil to specialbyggede megatrailers fragte reservedele fra Volvo Cars i Torslanda uden for Göteborg til DACHSER Sweden AB’s filial i Göteborg.

    Læs
    04/02/2019
    DACHSER satser på bæredygtig vækst

    2018 blev endnu et år med betydelig vækst for DACHSER. Logistikudbyderens konsoliderede nettoomsætning er vokset med 5,5 procent til 5,57 mia. euro. Ligesom året før steg antallet af forsendelser, denne gang med 2,5 procent til 83,7 millioner, mens tonnagen voksede med 3,0 procent til 41,3 millioner tons. Og med i alt 30.609 ansatte, en forøgelse på 1.511 medarbejdere siden sidste år, har også DACHSERs arbejdsstyrke nået et rekordhøjt niveau.

    Læs
    04/02/2019
    DACHSER-prisen 2018

    Onsdag den 5. september 2018 var det igen tid til det årlige Supply Chain Leaders Forum (SCLF), der fandt sted på Copenhagen Business School (CBS) i København. Temaet i år var ”Smart Chain Management”, og DACHSER-prisen 2018 skulle tildeles en heldig vinder.

    Læs
    02/21/2019
    Brexit: Tiden rinder ud

    Politikerne kæmper for at finde en løsning på brexit-krisen, men deadlinen nærmer sig. Vi er nået til det punkt, hvor virksomheder systematisk må begynde at lægge planer for og forberede sig på alle scenarier. Det største problem er told.

    Læs
    06/19/2018
    DACHSER udvider sit udvalg af LCL-ruter

    DACHSER er den førende logistikleverandør inden for stykgods på det tyske og europæiske marked med et tæt forbundet netværk for vejtransport. Men logistikudbyderens netværk for stykgods omfatter også søfragt. I 2018 lanceres 26 nye LCL-forbindelser (Less than Container Load), og samtidig øger DACHSER nu frekvensen af afgange fra hver anden uge til hver uge for seks af de eksisterende ruter.

    Læs
    04/04/2019
    Fra elev til fuldtidssælger

    DACHSER Denmark har uddannet sin første administrationselev. Lasse Christiansen har de sidste to år været administrationselev i salgsafdelingen i Hvidovre. Med udgangen af februar 2019 færdiggjorde han sin elevtid, og han skal nu være ny Junior Sales Executive European Logistics i Hvidovre.

    Læs
    10/02/2018
    DACHSER runder 30.000 ansatte

    Pr. 1. september har logistikudbyderen DACHSER flere medarbejdere end nogensinde: Det familieejede selskab beskæftiger i alt 30.500 medarbejdere rundtomkring i verden.

    Læs