Anbefalede artikler

Markedsinformation 07/02/2020
Brexit: Overgangsfasen er udløbet – hvad sker der nu?

Fristen for at forlænge brexitforhandlingerne og dermed indføre en længere overgangsfase er udløbet. Det øger presset for at nå frem til en aftale inden årets udgang om, hvordan relationen mellem Storbritannien og EU skal se ud i fremtiden.

Derfor vil vi gerne gøre opmærksom på, at vi har brug for en fuldmagt fra vores kunder, hvis vi skal håndtere toldbehandlingen af varer til og fra Storbritannien.

Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER. Vores eksperter står under alle omstændigheder klar til at hjælpe dig.

Læs
Pressemeddelelser 06/26/2020
Robert Erni bliver ny CFO hos DACHSER

DACHSER har udpeget Robert Erni, der har lang erfaring som CFO i logistikbranchen, som Burkhard Elings efterfølger. Robert Erni indleder sin onboarding hos DACHSER som Deputy Director den 1. september 2020.

Læs
Markedsinformation 06/25/2020
Emissionsberegninger med DACHSER Air & Sea Logistics

DACHSER Air & Sea Logistics har nu i flere år indsamlet statistikker over såkaldte CO2-aftryk (beregning af CO-udledning) for godstransport. Disse data samles i emissionsrapporter, som giver overblik over de individuelle transportrelaterede beregninger. Udarbejdelsen af disse rapporter er en value-added service, der tilbydes til DACHSER Air & Sea Logistics-kunder over hele verden, og som er skræddersyet til kundens individuelle behov. Generelt kan det primære energiforbrug, udledningen af drivhusgasser og forskellige luftforurenende stoffer beregnes på forsendelsesniveau. Dette kan også opdeles i individuelle transportsektioner. På denne måde kan den transportrelaterede CO2-udledning beregnes for hele transportkæden.

DACHSER bruger en emissionsberegner, som opfylder alle kravene i den europæiske standard til beregning af drivhusgasudledning fra passager- og godstransport (EN 16258). En anden fordel ved emissionsberegneren er, at beregningsprocesserne automatiseres via en XML-grænseflade til vores transportstyringssystem Othello. På den måde kan emissionsrapporterne genereres helt automatisk.

Generelt tjener emissionsberegningen i første omgang til at bestemme det primære energiforbrug, udledning af drivhusser og luftforurenende stoffer som følge af transporter. Disse oplysninger er imidlertid afgørende for at kunne træffe de nødvendige foranstaltninger for at reducere emissionerne. Derfor er det vigtigt at kunne give vores kunder yderligere grundlag for at træffe beslutninger i forhold til at mindske deres CO2-aftryk, i tillæg til selve beregningerne. Derfor har kunderne mulighed for at modtage simulerede beregninger i forhold til alternative transportmidler og pakkestrategier.

Udover at sammenligne de klassiske former for sø- og luftfragt gør vi også vores kunder opmærksomme på jernbanetransport som et alternativ (se DACHSER Rail Services). 

Hvis du har spørgsmål vedrørende vores emissionsberegner, er du altid velkommen til at kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

Læs
Markedsinformation 06/16/2020
Optimer dine logistikprocesser med IT-systemer fra DACHSER

Når analoge processer møder en digital verden – det er intelligent logistik.

Læs

DACHSER Danmark

2
Nyheder 06/12/2020
Logistik til dyre dråber

Vin- og spiritusbranchen har behov for skræddersyede logistikløsninger. Fra sine filialer i Nürnberg i Tyskland og Hörsching i Østrig leverer DACHSER kvalitetsprodukter fra Moët Hennessy til detailhandel, restauranter og arrangementer. Logistikudbyderen tilbyder også en lang række tillægstjenester til alle champagne- og spiritusbranchens forretningsaktiviteter.

Læs
Nyheder 06/03/2020
Nyt DACHSER magazine på gaden nu!

“A key part of the process – People in logistics”. Det er temaet for det seneste nummer af DACHSER magazine: Menneskerne bag logistikken.

Læs
Nyheder 05/29/2020
DACHSER fortsætter charterflyvninger i maj

Logistikudbyderen arrangerer charterflyvninger mellem Asien og Europa, og derudover foretager man nu yderligere flyvninger over Stillehavet for at servicere de nord- og sydamerikanske markeder. En af disse tilføjelser er den nye rute mellem Shanghai og Los Angeles.

Læs
Markedsinformation 05/13/2020
Seneste nyt om vores Air & Sea Logistics-aktiviteter

Vi vil gerne informere om den nuværende situation i forhold til vores Air & Sea Logistics-aktiviteter på tværs af regionerne APAC, EMEA og Americas. I vedlagte dokument (se download nedenfor) kan du få overblik over, hvilke lande vi er operationelle i og hvilke lande, hvor vores aktiviteter er begrænsede og hvorfor. Da situationen i landene ændrer sig hele tiden, vil vedlagte dokument blive opdateret regelmæssigt og offentliggjort på vores hjemmeside.

Vi beklager dybt de udfordringer, du kan opleve på grund af pandemien. Hos DACHSER har vi igangsat beredskabstiltag, og vi vil gøre vores bedste for at finde alternative løsninger og holde din forsyningskæde i gang. Forskellige coronatiltag fra lokale myndigheder og toldmyndigheder kan medføre forsinkelser i havne og lufthavne. Desuden er kapacitetssituationen på det globale luftfragtmarked meget anspændt, da der stort set ikke er nogen passagerflyvninger i øjeblikket.

Samtidig har DACHSER indført strenge hygiejneforanstaltninger som for eksempel hjemmekontor for at sikre et trygt arbejdsmiljø og for at gøre vores for at stoppe smittespredningen. DACHSER forsøger at minimere konsekvenserne af disse tiltag og af at imødekomme øvrige officielle statslige tiltag, men dette kan føre til forsinkelser i vores operationelle aktiviteter.

Har du spørgsmål vedrørende dine sendinger, er du velkommen til at kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

Læs
Markedsinformation 05/11/2020
Seneste nyt: Transportrestriktioner i Europa

Her kan du se de restriktioner, der lige nu gælder for transport i Europa (se download nedenfor). Disse restriktioner gælder ikke for transport af fødevarer. Dokumentet opdateres løbende.

Læs
Markedsinformation 05/11/2020
Vores netværk er gearet til forandringer

Tusind tak! I løbet af de seneste par uger har vores kunder informeret os i god tid om deres transportbehov og inkluderet os i deres planlægning. Det har gjort det muligt for os hurtigt at tilpasse vores kapacitet til efterspørgslen. På grund af det kraftige fald i transportmængderne i de seneste uger har vi midlertidigt reduceret vores kapacitet og implementeret særlige tidsplaner.

Mange af de foranstaltninger, som er indført for at reducere antallet af nye smittetilfælde med coronavirus, har haft en positiv effekt i mange europæiske lande i de seneste uger. Det har ført til indledende genåbninger, heriblandt en delvis genåbning af detailforretninger, hvilket gør hverdagen noget nemmere for mange mennesker. Ligeledes er mange industrivirksomheder også i gang med gradvist at genoptage  produktionen – omend på et lavere niveau – hvorfor vi forventer, at transportmængderne forbliver svingende, men generelt vil stige igen.

Med støtte fra vores kunder er vi gearet til den kommende periode og vil også være i stand til at håndtere de stigende transportmængder og fortsat opretholde vores høje kvalitetsniveau. Det vil også være meget værdifuldt for os i fremtiden, at vores kunder fortsætter med at give os alle informationer, der gør det muligt for os at tilpasse transportkapacitet og planlægning i overensstemmelse med efterspørgslen.

Tusind tak for dit samarbejde i denne meget udfordrende periode. Vi ser frem til at fortsætte vores succesfulde samarbejde – så du kan fortsætte med at stole på DACHSER.

 

Læs
Pressemeddelelser 05/11/2020
Væksten fortsætter for DACHSER Nordic

Dermed fortsætter den familieejede logistikleverandør sin stime af flotte årsrapporter med et nordisk resultat før skat på 52,5 mio. kroner – en stigning på godt 10 procent.

”Vi fortsætter den positive kurve, DACHSER Nordic har befundet sig på de seneste mange år og fastholder vores opbyggede momentum. Samlet set imødekommer årsregnskabet for 2019 alle vores forventninger, og selvom ingen kunne have forudset den specielle situation, vi befinder os i lige nu, udgør resultaterne fra 2019 et stabilt grundlag, som vi håber at kunne bygge videre på i 2020,” siger René Sidor, Managing Director for DACHSER Nordic. ”Vi følger vores fastlagte strategi og styrker specielt vores markedsposition inden for vores kerneforretning – stykgodsdistribution i Europa. Og dermed er vi kommet et godt skridt videre i vores målsætning om at være den foretrukne stykgodspartner,” udtaler René Sidor.

Læs
Nyheder 05/05/2020
Har du læst vores seneste nyhedsbrev?

I vores seneste nyhedsbrev får du blandt andet et kærkomment afbræk fra COVID-19-nyhederne – et indblik i vores logistikverden, og hvordan vi stadig holder forsyningskæderne i gang. Du får blandt andet historien om, hvordan vi sammen med ID Identity, en af Europas førende leverandører af arbejdstøj, har kunnet skabe nye indgange til det store eksisterende, men mindre opdyrkede marked: Tyskland.

Læs
Markedsinformation 05/04/2020
Ændringer i Italien: seneste nyt om transportrestriktioner i Europa

Her kan du se de restriktioner, der lige nu gælder for transport i Europa (se download nedenfor). Disse restriktioner gælder ikke for transport af fødevarer. Dokumentet opdateres løbende.

Læs
2
Nyheder 05/01/2020
ID Identity blev stærkere på det tyske marked

Den Holstebrobaserede virksomhed ID Identity er en af Europas førende leverandører af arbejdstøj inden for tre segmenter: corporate wear, textile service og private label. Fra kontoret i Holstebro går distributionen til hele det nordlige Europa, og med hjælp fra DACHSER har ID Identity fået nye indgange til det tyske marked.

Læs
Vis mere

DACHSER Corporate

Nyheder 07/03/2020
King Willem-Alexander visits DACHSER in Waddinxveen

Willem-Alexander, King of the Netherlands, visited DACHSER in Waddinxveen on July 1. During a tour of the branch and subsequent discussion sessions, he was thoroughly briefed on the topic of education and training in companies and how to ensure that it continues, especially in times of crisis.

Læs
Pressemeddelelser 07/02/2020
DACHSER becomes strategic logistics partner to Euro Craft

Euro Craft, Europe’s leading purchase group for construction and industry with more than 2,250 associated retailers across Europe, has chosen DACHSER as its preferred logistics partner. Through its global DACHSER DIY-Logistics industry solution, the logistics provider offers over 20 years of expertise in handling the particular logistics requirements of specialist retailers, DIY stores, and garden centers.

Læs
Markedsinformation 07/01/2020
Extended availability of the product targo on-site (curbside delivery)

The change in consumer purchasing behavior in the corona period shows a strong demand for B2C shipments in the course of the last few weeks. This trend will certainly continue. For this reason, the targo on-site product (curbside delivery) is now available in almost all countries of the DACHSER European Logistics network for customers in which it was previously not possible to book B2C consignments.

targo on-site thus ensures uniform product availability and the service promise to our customers within the DACHSER network.

targo on-site is part of the entargo product family and stands for the delivery of B2C consignments to the curb. As an online platform, it is extremely important to make explicit reference to this fact in order to be able to make a reliable delivery statement to online customers. In Europe, entargo stands for a uniform range of services and ensures consistently high quality standards both nationally and internationally.

Please note that for the product targo on-site (curbside delivery) no delivery time specifications are possible. The time slots for deliveries are agreed exclusively with the respective recipient. Please also read our updated general terms and conditions.

If you have any questions, please get in touch with your contact at the relevant DACHSER branch.

Læs
Markedsinformation 06/29/2020
DACHSER Food Logistics - a reliable partner in the Corona crisis

The corona pandemic has posed and continues to pose major challenges for DACHSER Food Logistics. During the shutdown in March, the company succeeded in maintaining its ability to deliver without interruption, thus making an important contribution to supplying the population.

During this challenging period, the system relevance was thus demonstrated without any restrictions for the suppliers. The weeks of March were characterized by extreme daily fluctuations and peaks in volume, which DACHSER Food Logistics normally only experiences before Christmas: kilometre-long traffic jams at border crossings, long waiting times at retail warehouses and drastic restrictions for drivers on suppliers' premises or when unloading at the recipient addresses. The extreme slump in the catering and wholesale sales channels has also led to a considerable under-utilisation of the small vehicle fleet.

Positive customer feedback motivates

The Business Line has received letters of thanks or verbal praise from many customers for its reliability during these challenging times. "We are very pleased and extremely proud of this, because such gestures testify to a high level of appreciation and customer satisfaction," says Alfred Miller, Managing Director DACHSER Food Logistics. "They also encourage us not to slacken our commitment. We will continue to offer our customers the best possible service in future and help them to revitalize their distribution channels".

During the dry spell of the past few weeks, DACHSER Food Logistics has kept its fleet capacities fully operational for the post-Corona period. Alfred Miller: "We are prepared and look forward to continuing to work in partnership with our customers".

Læs
Gå til

Mest læste

Markedsinformation 10/22/2019
Nye Incoterms 2020

En ny version af Incoterms med en række ændringer træder i kraft den 1. januar 2020. De leveringsbetingelser, der er udstedt af Det Internationale Handelskammer, regulerer de vigtigste forpligtelser for køber og sælger inden for international handel, såsom overførsel af varer til køber, transportomkostninger, ansvar for tab af og skader på varer og omkostninger til forsikringer.

Med tilpasningen af Incoterms 2020 til den nuværende globale handelspraksis er den nye version nu helt tidssvarende og praksisnær. Formålet med revisionen har været at gøre Incoterms-klausulerne mere brugervenlige. For eksempel er præsentationen af dem blevet revideret, så det bliver lettere for brugerne at vælge den relevante klausul. Desuden er rækkefølgen af klausulerne blevet ændret, og der er blevet tilføjet reviderede brugervejledninger til hver klausul.

Med hensyn til indhold er der foretaget væsentlige ændringer af Incoterms 2010, herunder især følgende:

  • Forskellige dækningsniveauer i CIF og CIP: Som tidligere er sælger stadig forpligtet i henhold til Incoterms 2020 til at tegne transportforsikring for egen regning i klausulerne CIF (Cost, Insurance and Freight) og CIP (Carriage and Insurance Paid). I modsætning til Incoterms 2010 giver de to klausuler dog nu forskellige minimumsdækninger. Den minimumsdækning, der skal overholdes, når CIF-klausulen er aftalt, forbliver uændret. Den transportforsikring, der skal tegnes af sælger, skal fortsat mindst svare til dækningen i henhold til (C)-klausulerne i Institute Cargo Clauses eller lignende klausuler (forsikring af angivne risici). Hvis CIP-klausulen er aftalt, skal sælger nu sørge for forsikringsdækning i henhold til (A)-klausulerne i Institute Cargo Clauses (all-risk-forsikring). Både CIF-klausulen og CIP-klausulen giver aftalens parter mulighed for at aftale en forsikringsdækning, der afviger fra dette.
  • Inkludering af sikkerhedsrelaterede krav: Sikkerhedsrelaterede krav til transport af varer er nu inkluderet i A 4- og A 7-reglerne i hver enkelt Incoterms 2020-klausul. Som med de andre Incoterms-klausuler skal det bemærkes, at Incoterms-klausulerne kun gælder direkte over for salgsaftalens parter og ikke befordringskontrakten.
  • Incoterms 2020 indeholder regler for transport med ens egne transportmidler i FCA, Delivery at Place (DAP), Delivery at Place Unloaded (DPU) og Delivered Duty Paid (DDP).
  • For varer, der sælges i henhold til FCA-klausulen (Free Carrier) og er beregnet til søtransport (f.eks. varer i containere), indeholder FCA fremover en ny mulighed. Køber og sælger kan aftale, at køber skal bede sit fragtselskab om at udstede et ombordkonnossement til sælger, efter at varerne er blevet lastet. Samtidig er sælger forpligtet til at udlevere dette ombordkonnossement til køber. Dette sker typisk gennem de medvirkende banker.
  • Omdøbning af DAT til DPU (Delivered at Place Unloaded). I henhold til DAT-klausulen i Incoterms 2010 havde sælger leveret varerne, så snart de blev læsset af transportmidlet på en ’terminal’. Men ifølge anvendelsesretningslinjerne for Incoterms 2010 skulle udtrykket ’terminal’ ikke forstås ud fra et teknisk synspunkt, men betød ethvert aflæsningssted. Dette er der blevet taget højde for i Incoterms 2020 ved at omdøbe den tidligere DAT-klausul til DPU (Delivered at Place Unloaded) for at sikre overskueligheden. Det betyder, at alle (aftalte) steder i fremtiden kan være bestemmelsesstedet.

Incoterms gælder mellem parterne i en (national eller international) salgsaftale og dækker – men er ikke begrænset til – særlige rettigheder og forpligtelser inden for kontraktforholdet. Da der på denne måde sikres en ensartet definition, vil man kunne undgå efterfølgende fortolkningsproblemer eller uoverensstemmelser mellem salgsaftalens parter. Det skal bemærkes, at Incoterms på grund af ligheden med GT&C-bestemmelser ikke udgør lovbestemmelser og dermed kun bliver juridisk bindende, hvis de er blevet aftalt mellem salgsaftalens parter i form af en henvisning hertil (for Incoterms 2020 er dette også muligt før den 1. januar 2020). Uanset dette vil modstridende lovbestemmelser i den enkelte sag stadig gå forud for en Incoterms-klausul.

Incoterms er blevet revideret af 500 eksperter fra mere end 40 lande.Klausulerne anerkendes over hele verden og bruges på mere end 30 forskellige sprog.

Læs
Pressemeddelelser 11/05/2018
DACHSER Norway AS får ny Branch Manager

Den 1. januar 2019 tiltræder Armend Krasniqi (33) stillingen som Branch Manager European Logistics for DACHSER Norway AS.

Læs
Pressemeddelelser 04/04/2019
Fra elev til fuldtidssælger

DACHSER Denmark har uddannet sin første administrationselev. Lasse Christiansen har de sidste to år været administrationselev i salgsafdelingen i Hvidovre. Med udgangen af februar 2019 færdiggjorde han sin elevtid, og han skal nu være ny Junior Sales Executive European Logistics i Hvidovre.

Læs
Pressemeddelelser 04/02/2019
DACHSER satser på bæredygtig vækst

2018 blev endnu et år med betydelig vækst for DACHSER. Logistikudbyderens konsoliderede nettoomsætning er vokset med 5,5 procent til 5,57 mia. euro. Ligesom året før steg antallet af forsendelser, denne gang med 2,5 procent til 83,7 millioner, mens tonnagen voksede med 3,0 procent til 41,3 millioner tons. Og med i alt 30.609 ansatte, en forøgelse på 1.511 medarbejdere siden sidste år, har også DACHSERs arbejdsstyrke nået et rekordhøjt niveau.

Læs
2
Nyheder 05/08/2019
Bong og DACHSER: Optimering af varestrømmen

De sidste mange år har den svenske virksomhed Bong udvidet sine markeder og er nu en af de førende leverandører af specialemballage og konvolutter. Løsninger til distribution og emballering af information er, hvad Bong er bedst til, og nu udvikler virksomheden sin indsats i Norden.

Læs
Pressemeddelelser 01/15/2019
DACHSER Sweden underskriver aftale med Volvo Cars

Et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden er ny kunde hos DACHSER. Fremover vil to specialbyggede megatrailers fragte reservedele fra Volvo Cars i Torslanda uden for Göteborg til DACHSER Sweden AB’s filial i Göteborg.

Læs
Pressemeddelelser 06/18/2019
Ny resultatrekord for DACHSER Nordic

Årsrapporten 2018 for DACHSERs nordiske koncern viser en omsætning på 1,2 milliarder kroner og et resultat før skat på 47,4 millioner – hvilket svarer til en stigning på 48 procent. Størst har væksten været for det svenske datterselskab, hvor resultatet før skat er firdoblet fra 3,1 millioner i 2017 til 12,6 millioner i 2018.

Læs
Pressemeddelelser 10/02/2018
DACHSER runder 30.000 ansatte

Pr. 1. september har logistikudbyderen DACHSER flere medarbejdere end nogensinde: Det familieejede selskab beskæftiger i alt 30.500 medarbejdere rundtomkring i verden.

Læs
Nyheder 04/02/2019
DACHSER-prisen 2018

Onsdag den 5. september 2018 var det igen tid til det årlige Supply Chain Leaders Forum (SCLF), der fandt sted på Copenhagen Business School (CBS) i København. Temaet i år var ”Smart Chain Management”, og DACHSER-prisen 2018 skulle tildeles en heldig vinder.

Læs
Nyheder 08/27/2019
Har du tilmeldt dig vores tilfredshedsundersøgelse?

Hvordan bliver man bedre til sit arbejde? Det gør man, hvis man får feedback. Husk at give dit besyv med.

Læs