153 Poster
Sortering: Dato | Relevans

Resultater

09/20/2021
Luftfragt: Situationen i Shanghai Pudong Airport (PVG)

Vi giver et overblik over den aktuelle status i Shanghai Pudong Airport (PVG).

Læs
09/16/2021
Vejtransport: Kapacitet i Tyskland

Det globale logistikmarked i 2020 og 2021 har skabt store udfordringer for hele branchen. Selv om økonomien er ved at komme sig på tværs af alle brancher i kølvandet på de langvarige nedlukninger og grænselukninger, er der fortsat store belastninger af netværket. Det har resulteret i en øget mangel på kapacitet. I det følgende giver vi et overblik over situationen.

Læs
09/14/2021
Søfragt: Den aktuelle situation i USA

Den seneste tids flaskehalse på det amerikanske søfragtmarked forsvinder ikke lige foreløbigt. Her får du et overblik over situationen, som den ser ud lige nu.

Overbelastning af havne og jernbaner
USA har i efterhånden mange måneder været udsat for en historisk ophobning af gods, når det gælder søfragt. Påvirkningen fra COVID-19 samt stor efterspørgsel skaber flaskehalse i alle større havne og terminaler i hele landet. Havne- og jernbaneoperatører opererer med færre medarbejdere, hvilket forsinker lastning og losning af skibe, øger opholdstiden og bremser transportprocesserne frem til terminalerne. Rederierne rammes også af situationen og kæmper for at overholde leveringstiderne. Fragtskibe har mange dages forsinkelse, og vi oplever løbende, at bestemte havne undgås. Det er stort set umuligt at overholde tidsplanerne.

Situationen for amerikanske vognmænd
Vognmændene var hårdt ramt ved COVID-19-pandemiens begyndelse og var nødsaget til at afskedige mange af deres chauffører, da både volumen og efterspørgsel faldt. Senere kom der et boom i såvel volumen som efterspørgslen på det amerikanske marked, og på det tidspunkt var der mangel på chauffører. Chaufførmanglen er aftaget i de seneste måneder, men den aktuelle lastvognsflåde dækker stadig ikke den store efterspørgsel. Lastbilchauffører er overbooket i de næste 3-5 uger. For at sætte skub på afhentninger og forsendelser kan LTL og FTL være en mulighed for at arrangere omladning til og fra containere på bestemte lagre.

Vognstel i USA
Det bliver en stor udfordring, at næsten alle containere "hænger fast" på et vognstel et eller andet sted og venter på transport. Det medfører det problem, at der stort set ikke er nogen tomme vognstel tilbage til at afhente gods. Vognstellene er udnyttet fuldt ud og er blevet en sjælden vare i USA.

Indgående gods i USA
Den amerikanske infrastruktur til havne- og jernbaneterminaler er overbelastet af den aktuelle importmængde. Indkommende containere parkeres bestemte steder for at gøre plads til nye skibs-/toglæs. I mange tilfælde er disse "parkeringspladser" helt overfyldte, og containerne er "begravet" og vil ikke umiddelbart kunne sendes videre. For at arrangere afhentning indgår terminaler FØRST en aftale med en lastbilchauffør, når den pågældende container er tilgængelig og frigivet af toldmyndighederne – hvilket kan vare flere dage og i mange tilfælde også uger.

Udgående gods fra USA
Den største udfordring er at finde det stærkt efterspurgte containerudstyr samt et vognstel til transporten. Havne- og jernbaneterminaler er også fyldt op med eksportcontainere, og i jernbaneterminalerne tager man ikke umiddelbart imod eksportlæs. Situationen er vanskelig, og næsten alle forsendelser er ramt af store forsinkelser.

Fremtidsudsigter
Vi vurderer, at situationen i USA ikke vil bedres i år. I 2022 vil situationen fortsat give udfordringer, men hos DACHSER tilstræber vi at give vores kunder god service og levere effektive løsninger trods udfordringerne i USA.

Højt prioriteret gods
Det er i øjeblikket muligt at opnå bedre transittider og kortere ekspeditionstider i de amerikanske terminaler ved at gøre brug af LCL-tjenester til prioriteret gods i stedet for FCL-tjenester. DACHSER tilbyder faste premium-tjenester på LCL-området på handelsruter fra både Asien og Europa. For eksempel er transittiden fra Kina blevet reduceret fra 28 til 18 dage. Desuden har vi nye tjenester i pipelinen, der indbefatter Atlanta og Los Angeles, som vi forventer vil mindske bookingvinduerne betydeligt. Den fortsat vanskelige situation på det amerikanske søfragtmarked vil også betyde, at højt prioriteret gods ofte vil blive transporteret med fly. DACHSER tilbyder fast premium-kapacitet via selskabets eget luftfragtnetværk, for eksempel med ugentlige afgange på ruten Frankfurt-Chicago i begge retninger samt mulighed for forbindelse til andre amerikanske lufthavne.

Vi er i tæt kontakt med vores samarbejdspartnere og tjenesteudbydere på daglig basis og gør vores bedste for, at din forsyningskæde bliver så problemfri som muligt. Hvis du ønsker individuel rådgivning, er du velkommen til at kontakte din lokale kontaktperson fra DACHSER, så vi kan finde den bedste logistikløsning til dig.

Læs
09/06/2021
Anjali udlever sine drømme

For 16 år siden indledte DACHSER sit samarbejde med den internationale børnehjælpsorganisation Terre des Hommes. Nogle vigtige elementer i dette partnerskab har altid været børns rettigheder, adgang til uddannelse og at fremme bæredygtighed og miljøbeskyttelse. En pige ved navn Anjali i det nordlige Indien er et af de børn, der har fået chancen for at få et bedre liv takket være denne indsats.

Læs
08/31/2021
Har du læst vores seneste nyhedsbrev?

I dette nyhedsbrev ser vi blandt andet nærmere på, hvordan vi kan være med til at skabe en mere miljøvenlig transportbranche.

Læs
08/25/2021
Store forsinkelser i Shanghai Pudong lufthavn (PVG)

Luftfragten til og fra Shanghai PVG lufthavn er igen bragt i udfordringer, da der fredag den 20. august blev rapporteret om flere COVID-tilfælde i lufthavnen.

Læs
08/20/2021
Shuttle løser Nilfisks nordiske transportbehov

Shuttlekonceptet startede i november 2020, og siden da har DACHSER Sweden stået for afhentning og distribution af Nilfisks produkter til Danmark, Sverige, Norge og Finland. En DACHSER-trailer på Nilfisks satellitlager i Trollhättan udskiftes flere gange om dagen efter behov.

Læs
08/20/2021
50 år med vekselladet

Standardcontaineren til transport af stykgods kan fejre sin 50-års fødselsdag i år. Inspireret af skibscontainere udviklede Thomas Simon vekselladskonceptet i slutningen af 60'erne. I starten var folk ret forbeholdne, men inden længe fik vekselladet sit gennembrud inden for vejtransport, og den banebrydende nyskabelse endte med at revolutionere hele logistikbranchen.

Læs
08/19/2021
Situationen i Ningbo og mulige konsekvenser

Nedlukningen af en af de travleste havne i Kina og Ningbo har fået vidtrækkende konsekvenser for den globale søfragt. Vi forventer forsinkelser og et øget efterslæb som følge af overbelastning af havnene og mangel på udstyr.

Læs
08/11/2021
Opretter kompetencecenter for datavidenskab og maskinlæring

Siden begyndelsen af juni har DACHSER samlet den ekspertise, virksomheden har opbygget i kraft af forskellige forsknings- og innovationsprojekter inden for blandt andet kunstig intelligens, maskinlæring og datavidenskab, i et nyt internt kompetencecenter for datavidenskab og maskinlæring.

Læs
08/02/2021
Nyt DACHSER magazine på gaden nu!

"Hold fast i det, der er godt, og øg fleksibiliteten". Det har været et mantra hos DACHSER det sidste par måneder. Det er også titlen på interviewet med Burkhard Eling i det seneste DACHSER magazine, hvor den nye CEO fortæller om, hvad disse ord betyder for ham.

Læs
07/15/2021
Udfordringer og omsorg: Livet som trainee hos DACHSER

Vera Weidemann, Head of Corporate Human Resources hos DACHSER, fortæller om, hvordan folk med talent for logistik kan blive en del af DACHSERs verden.

Læs
07/15/2021
Kvinderne, der bekæmper coronavirussen

Lige da coronapandemien startede, indrettede et distributionsselskab med base i det nordlige Spanien sig efter de nye krav fra markedet: I 2020 bad Pharmediq DACHSER om hjælp med at transportere over 100 millioner mundbind og andre værnemidler til destinationer i Spanien og andre europæiske lande.

Læs
2
07/13/2021
DACHSER Climate Protection: En langsigtet strategi for klimabeskyttelse

Aktiv klimabeskyttelse er en del af DACHSERs ansvar. Logistikudbyderen går forrest  for at beskytte klimaet ved hjælp af effektiv logistik og tekniske innovationer. Her samarbejder virksomheden også med kunder og samarbejdspartnere, der ønsker at bidrage aktivt til omstillingen til lav- og nulemissionsteknologier i logistikbranchen. Kun sådan kan man nå Parisaftalens mål om at holde den globale temperaturstigning under 2 grader og EU's og mange andre landes klimabeskyttelsesmål på mellemlang og lang sigt.

Læs
07/06/2021
Store forhåbninger til brint – et kig på fremtidens teknologi

Hvilken rolle spiller brint i omstillingen til en emissionsfri logistikbranche? Vi ser nærmere på H2 som energikilde.

Læs
06/24/2021
Søfragt: opdatering om den globale situation

Forsinkelser og følgevirkninger inden for den globale søfragt, for eksempel containermangel og overbelastning af havnene, påvirker fortsat de globale forsyningskæder. Nedenfor får du en opdatering om den globale situation, så vi sammen kan minimere konsekvenserne for din forretning.

Læs