”Din supply chain vinder ikke krigen for dig – men du kan tabe på grund af den”

Michael Ring, ejer og adm. direktør i den danske designvirksomhed Stelton, oplevede, hvordan coronakrisen pludselig satte fokus på supply chain og testede stabiliteten i samarbejdet med logistikpartneren gennem ti år.

Michael Ring, ejer og adm. direktør i Stelton. Foto: Jacob Nielsen
Michael Ring, ejer og adm. direktør i Stelton. Foto: Jacob Nielsen

De tre dage før påske 2020 glemmer Michael Ring aldrig. Han har ellers redet på en bølge af succes, siden han i 2004 købte designvirksomheden Stelton og samme år forvandlede mange års underskud til millionoverskud. Virksomheden har i dag cirka 50 ansatte i Danmark, hovedkontor på Christianshavn og sælger sine produkter i hele verden.

”Når man siger Stelton, tænker mange: Det er dig med termokanden. Og det er jeg egentlig stolt af, for det er jo fordi, det er et fantastisk produkt, der stadig er relevant i dag,” siger Michael Ring. Den ikoniske EM77 termokande udgør i dag cirka 12 pct. af Steltons salg.

Men tilbage til de dage i påsken sidste år – mandag går den største varehuskæde i de baltiske lande, Finland og Rusland, Stockmann Group, i betalingsstandsning. Tirsdag går Galleria Kaufhof og Karstadt i Tyskland i betalingsstandsning. Onsdag går Debenhams i England konkurs, og Magasin, som er ejet af Debenhams, hænger i med det yderste af neglene og bliver kun lige reddet. Torsdag går Nieman Marcus i USA i betalingsstandsning.

”Da jeg forlader kontoret torsdag, ringer jeg til min kone og siger: Skænk en stor gin og tonic – easy on the tonic,” griner Michael Ring. 90 procent af de butikker, Stelton sælger sine varer til, blev lukket ned i starten af coronakrisen, og mange af dem kæmpede med likviditetsproblemer. Og hvad gør man så, når varerne allerede er på vej ud i butikkerne?

”Vi ringede til vores logistikpartner med det samme og sagde: Stop transporten! Vi risikerede at sende varer afsted til butikkerne, vi aldrig ville få betaling for,” fortæller Michael Ring. Det er tyske familieejede DACHSER, der gennem de sidste ti år har fragtet Steltons varer fra lageret i Fårevejle i Vestsjælland til butikkerne i Europa.

”Din supply chain vinder ikke krigen for dig, men du kan tabe på grund af den. Det er en nødvendig kapacitet at have i din virksomheds værktøjskasse. Vi er i Stelton gode til design – ikke logistik. Derfor skal vi have en partner, som er ekspert i netop det. Succes handler om at have en forretning, der er skruet rigtigt sammen – og have de rigtige spillere på holdet,” mener Michael Ring.

Som et skakspil

2020 har med Michael Rings egne ord ”været noget rigtig lort”. I januar og februar forhindrede coronakrisen Stelton i at få varer ud fra fabrikken i Kina til lageret i Danmark, og da den forsinkede forårskollektion endelig ankom, lukkede Europa ned, alt gik i stå og annulleringerne fra kunderne rullede ind. Hos Stelton blev 80 procent af medarbejderne derfor sendt hjem på statens hjælpepakker med lønkompensation. Kun et lille hold i kundeservice, medarbejderne på lageret samt ledelsen var tilbage.

Men efter den kaotiske påske begyndte kurven at vende igen. Stelton havde en god maj måned og ligger i indeks 110 i forhold til samme måned 2019. Især i slutningen af måneden steg efterspørgslen – og ændrede igen kravene til logistikken. For pludselig gjaldt det om at få varerne så hurtigt ud til butikkerne som muligt.

"Jeg ser min logistikpartner som nogle mennesker, der er sindssygt gode til at spille skak – at sætte systemer op. Det gør, at jeg ikke behøver bekymre mig om min supply chain, for den fungerer bare."

”Hver dag, en vare ikke er i butikken, er der jo en risiko for, at der kommer en kunde ind, som ender med at købe et produkt fra en konkurrent i stedet, fordi vores ikke er på hylden. Så igen er det utroligt vigtigt med en supply chain, der fungerer,” siger Michael Ring.

Stelton har ét lager i Europa, der ligger i Fårevejle, hvorfra der er direkte distribution til de butikker i hele verden, der sælger Steltons produkter. Og da der kom ordrer igen, var alle klar til at smøge ærmerne op og få sendt varer ud fra lageret.

”Så kunne vi ringe til DACHSER og sige: I er nødt til at sende den store lastbil med hænger på i stedet for den lille, I normalt kommer med i maj måned. DACHSERs holdning er, at det fikser man bare. Sådanne dage lykkedes det os igen at få mange tusinde pakker ud til vores kunder,” siger Michael Ring.

I hele coronakrisen har DACHSER holdt deres transportnetværk i Europa stabilt, holdt forsyningskæderne i gang og sikret, at varerne er kommet ud til kunderne.

”Jeg ser min logistikpartner som nogle mennesker, der er sindssygt gode til at spille skak – at sætte systemer op. Det gør, at jeg ikke behøver bekymre mig om min supply chain, for den fungerer bare. Noget af det mest irriterende for en butik er, hvis varerne, de har købt af os, er forsinkede. Nogle brands er jo netop kendt for at være en dårlig leverandør. Det har jeg bestemt ikke lyst til at være kendt for,” griner Michael Ring.

Michael Ring, ejer og adm. direktør i Stelton. Foto: Jacob Nielsen
Michael Ring, ejer og adm. direktør i Stelton. Foto: Jacob Nielsen

Stabilitet er nøglen

Det er faktisk meget nemt at vurdere, om din logistikpartner gør det godt eller skidt. Du kan måle meget præcist på, om de leverer på de vigtigste parametre: At få varen frem i den rigtige forfatning, på det rette tidspunkt og til det rette sted.

”Det lykkes DACHSER med 99,9 procent af gangene hos os. Men selvfølgelig sker der fejl. Det vigtige er, at man er ærlig om det og løser det. Hvis du ikke tør lave fejl, kan du ikke vinde. Jeg har et ordsprog, der hedder ’no guts, no glory’. Hvis jeg gravede mig ned i et hul hver gang, jeg har spildt penge på at udvikle et produkt, der ikke sælger, så kom jeg ikke videre. Nulfejlskultur er det værste, der findes,” siger Michael Ring. Det er en af grundende til, at DACHSER og Stelton har samarbejdet i snart ti år.

”Mine samarbejdspartnere skal have de samme værdier, som vi har. Man skal være ordentlig. Det er et godt gammeldags ord, jeg godt kan lide, og det styrer vores virksomhed. Og så skal vi have modet til at løbe en risiko og lære af vores fejl,” siger Michael Ring.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic