Tilbage
innovation

Går din virksomhed glip af gode idéer?

I Danmark har vi forsket i ledelse i over 100 år. Spørgsmålet om, hvad der er god og dårlig ledelse, er i høj grad noget, der optager os – for hvordan kan god ledelse bidrage til virksomheders succes? Eller fiasko? For Operations Manager Nicolai Winter handler det blandt andet om at blive ved med at stille spørgsmål.

Hvordan kan man som leder bidrage til at få skabt en kultur på arbejdspladsen, hvor alle idéer er velkomne?
Hvordan kan man som leder bidrage til at få skabt en kultur på arbejdspladsen, hvor alle idéer er velkomne?

Du kender det godt. Der er startet en ny kollega i din afdeling, og vedkommende stiller spørgsmål. Mange spørgsmål. Nogle er ganske ufarlige, men indimellem sender de dig ned i den dybe ende af bassinet, hvor du anstrengt træder vande, mens du forklarer, hvorfor du ikke har forenklet denne her proces, for løsningen virker indlysende, og du kan godt selv høre, at dit argument mildest talt står svagt. Selvom det kan være en uvelkommen konfrontation med det usmarte i den verdensorden, vi alle er blevet enige om, er det utvivlsomt med til at udvikle dine resultater og i sidste ende skabe succes for den virksomhed, du arbejder i.

34-årige Nicolai Winter er Operations Manager for DACHSER Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre. Han startede sin karriere i transportbranchen i 2006 som 17-årig handelsskolestuderende hos DACHSER Denmarks filial i Kolding, hvor han var afløser på terminalen og senere speditørelev på kontoret. De seneste godt elleve år har han opbygget en solid ledelseserfaring, og for ham er en vigtig del af det at være leder at turde stille de ”irriterende spørgsmål”, for kun sådan kan virksomheden følge med kundernes adfærd og behov.

”Selvom vi er vokset i raketfart og gerne må anerkende de resultater, vi har skabt, skal vi også se fremad,” fortæller Nicolai Winter. ”Det gælder om at have nogle mål, der er på grænsen til det urealistiske, for det er dér, vi bliver mest kreative i vores tankegang og finder frem til løsninger, som vi ikke havde fundet ellers.”

Tværsnit i organisationen kan drive udviklingen

Nicolai Winters karriere i transportbranchen har været præget af støt stigende ansvar. Siden han færdiggjorde sin uddannelse til speditør i 2010 har han prøvet kræfter med forskellige ansvarsområder, blandt andet som Sales Manager for DACHSERs filial i Stockholm. Det er en tværfaglighed, der kan være med til at generere flere spørgsmål:

”Jeg har en mere kommerciel tilgang i kraft af, at jeg har været salgschef. Jeg har mærket på egen krop, hvordan det foregår hos kunderne, og derfor ved jeg, at vi skal være agile og tilpasse os markedet og kundernes behov, ikke omvendt,” fortæller Nicolai, der mener, at som leder bør man reflektere over sin balance mellem kontrol og uddelegering af ansvar. Den rette balance kan øge virksomhedens agilitet og kundefokus og samtidig skabe en mere dynamisk arbejdsplads med gode muligheder for kompetenceudvikling blandt medarbejderne.

"Jeg er ligeglad med, hvor den bedste idé kommer fra, bare vi får den inkorporeret i en højere enhed og skaber fremdrift. Kan jeg få alle omkring mig til at blomstre op og komme med de gode idéer, så er min indstilling 100%, at den bedste idé altid vinder over ledelse og politik internt.”

”Det handler om at vælge ledelsesstil,” mener Nicolai. ”Hvor meget tør du at lægge kontrollen fra dig? Jeg tror på, at som leder skal du turde slippe lidt af kontrollen, få alle medarbejderne med på vognen og lade dem køre den selv.”

Nicolai Winter, Operations Manager for DACHSER Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre.
Nicolai Winter, Operations Manager for DACHSER Denmarks vejtransportfilial i Hvidovre.

”Hierarki har aldrig sagt mig noget”

Hvordan kan man som leder bidrage til at få skabt en kultur på arbejdspladsen, hvor alle idéer er velkomne? Det kræver, at man som virksomhed giver plads til idégenerering i hverdagen.

”Der er hele tiden gang i mange forskellige projekter, og produktionen har første prioritet, men har vi de rette mennesker på plads, kører produktionen, vi laver gode løsninger og kunderne er glade. Det er det, vi laver 80% af tiden. De sidste 20% er entreprenørdelen, hvor vi kigger ud af boksen og udvikler forretningen.”

Derfor har DACHSER gjort innovation til et ledelsesspørgsmål med en strategi for idéudvikling og en digital platform, hvor alle medarbejdere kan indsende idéer, som bliver taget op til behandling af lokale komitéer. På den måde sikrer man, at de gode idéer ikke går tabt på grund af mangel på opfølgning.

”Hierarki har aldrig sagt mig noget. Jeg lægger ikke prestige i, at man er udset til chef, og jeg er ligeglad med, hvor den bedste idé kommer fra, bare vi får den inkorporeret i en højere enhed og skaber fremdrift. Kan jeg få alle omkring mig til at blomstre op og komme med de gode idéer, så er min indstilling 100%, at den bedste idé altid vinder over ledelse og politik internt.”

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic