Tilbage
Nyheder Pressemeddelelser

Logistikkens vidunderlige verden

Det er Logistics Operatives, der holder tempoet oppe på lageret og i transitterminalen. De har fingeren på pulsen, engagement og masser af sund fornuft. DACHSERs medarbejdere er og vil altid være hjørnestenen i vores velsmurte logistikservices. Men det bliver stadig sværere at tiltrække kvalificeret arbejdskraft. 

Kontorarbejde er ikke rigtig noget for mig, så jeg ville gerne have hænderne i noget mere praktisk," fortæller Heidi Gravers Jensen, Logistics Operative hos DACHSER Denmark i Kolding. Foto: Sine Nielsen
Kontorarbejde er ikke rigtig noget for mig, så jeg ville gerne have hænderne i noget mere praktisk," fortæller Heidi Gravers Jensen, Logistics Operative hos DACHSER Denmark i Kolding. Foto: Sine Nielsen

Logistik binder verden sammen. Derfor er det også helt på sin plads, at det ser ud, som om Linz' internationale lufthavns landingsbane fører direkte hen til DACHSER Logistics Center Hörsching. Det er ikke så langt ude, som det lyder, for DACHSER Austria forbinder Hörsching med en lang række destinationer i Østrig, Tyskland, Italien, Frankrig, Spanien, Portugal, Benelux-landene, Storbritannien, Skandinavien, Polen, Tjekkiet, Slovakiet og Ungarn via skemalagt godstransport.
Kontraktlogistikcentret, som stod færdigt i 2017 og rummer ca. 10.000 kvadratmeter lagerplads og over 20.000 pallepladser, summer med andre ord af aktivitet uafbrudt. Når tingene spidser til ved portsluserne og i gangene i højlageret, bevarer "kaptajnen" overblikket. Skifteholdsleder Ryland Morgan er ansvarlig for et team på 10 til 12 stykgodslæssere, ordreplukkere og truckførere. "Vi gør et godt stykke arbejde, fordi vi nyder at tackle udfordringerne sammen," siger han med et bredt grin.
Den 38-årige jamaicaner havde ingen erfaring med logistik fra tidligere. Ryland Morgan er oprindeligt uddannet kok og tilbragte fem år til søs på et krydstogtskib, hvor han kokkererede for op til 2.000 passagerer. Der var masser at tage sig til og masser af historier at fortælle – fortællinger om hårdt arbejde og stramme tidsplaner, men også om fjerne lande, betagende solopgange og solnedgange, uvejr og en stjernespækket nattehimmel.
Men han opgav livet på de syv have, da han mødte kærligheden, og blev en landkrabbe i Østrig. "Der var en baby på vej, så jeg vidste, at det var på tide at slå rod," fortæller han. Han fik job hos et logistikfirma med speciale i friske landbrugsprodukter, før han sikrede sig en stilling hos DACHSER gennem en bekendt.

Kærlighed ved første blik

Heidi Gravers Jensen følte sig også værdsat, både personligt og for sit arbejde, da hun gav sin karriere en frisk start på DACHSER Denmarks logistikcenter i Kolding. Tidligere har den 41-årige mor arbejdet på kontor efter at have afsluttet en teknisk uddannelse. "Kontorarbejde er ikke rigtig noget for mig, så jeg ville gerne have hænderne i noget mere praktisk," fortæller hun. Hun har altid interesseret sig for transport og logistik, og på et tidspunkt tog hun også stort kørekort. "For et par måneder siden satte en ven mig i kontakt med DACHSER. Jeg var i praktik på lageret og indså hurtigt, at det var kærlighed ved første blik," fortsætter hun og blinker med det ene øje.
Hun kendte ikke til DACHSER på forhånd udover at have set de gule og blå lastbiler på vejene. Nu styrer hun sin gaffeltruck gennem lageret med tydelig entusiasme og nyder, at "der ikke er to dage, der er ens".
Hun trives fint med, at arbejdsdagen starter klokken 3 om natten. "Jeg kan godt lide at stå tidligt op. Så får man mere ud af dagen." Fritiden bruger hun på sin familie. For nylig gjorde hendes datter hende til bedstemor, "så der er aldrig et kedeligt øjeblik”. Hun er også ivrigt medlem af en rideklub, og hun slapper rigtig godt af, når hun rider og er sammen med hestene.
Det er klart, at det at finde sig til rette på en ny arbejdsplads indebærer nogle udfordringer, som en nybegynder ikke kan klare på egen hånd i begyndelsen.

"Jeg har fået al den støtte, jeg har brug for, fra teamet helt fra starten. Mine kolleger er altid virkelig hjælpsomme og, heldigvis for mig, meget tålmodige. Indlæringskurven er stejl hver eneste dag," fortæller Heidi Gravers Jensen.

Det, at hun er den eneste kvinde i et team med 10-12 medarbejdere, generer hende ikke det mindste. "Der er god stemning på arbejdspladsen, og vi behandler hinanden med respekt," siger hun. Det bekræfter Site Manager Lotte Bøgh Pasfall. "Det er skønt, at Heidi er blevet en del af holdet. Hun er et utrolig muntert og positivt menneske. Da hun startede, blev tonen straks mindre barsk end på et team med udelukkende mandlige kolleger. De vil alle sammen gerne vise, at de er den perfekte gentleman.”
Heidi Gravers Jensen tilføjer, at hendes venner og bekendte også har bemærket, hvor meget hun elsker sit nye job. For nylig udspurgte en ven hende grundigt om jobbet og sendte derefter straks selv en ansøgning. "Nu må vi vente og se. Logistik er en enestående og vidunderlig verden med et enormt potentiale for fremtiden."

Skifteholdsleder Ryland Morgan er ansvarlig for et team på 10 til 12 stykgodslæssere, ordreplukkere og truckførere.
Skifteholdsleder Ryland Morgan er ansvarlig for et team på 10 til 12 stykgodslæssere, ordreplukkere og truckførere.

Mennesker gør en forskel

"Kvalitet skabes af mennesker. Derfor vil de fortsat gøre en afgørende forskel i den digitale verden," mener DACHSERs CEO, Bernhard Simon. Især fordi medarbejdere og chauffører er uundværlige som den direkte forbindelse til kunden. Bernhard Simon er overbevist om, at "i sidste ende vil vores fremtidige succes altid afhænge af mennesker – især dem, der arbejder i transitterminaler og på terminalerne, og som står for mindst halvdelen af vores værdiskabelse”. Derfor sætter den familieejede virksomhed også stor pris på sine "logistics operatives", som er det ord, DACHSER bruger til at fremhæve det værdifulde bidrag, driftsmedarbejderne yder.

Selv om karrieremulighederne og mulighederne for forfremmelse for logistikagenter er bedre nu, end de har været i lang tid, bliver det en større og større udfordring for logistikbranchen at tiltrække tilstrækkeligt kvalificerede medarbejdere. "Vi er på vej mod en alvorlig kapacitetsflaskehals, der giver grund til bekymring," forklarer Bernhard Simon.

Allerede for flere år siden begyndte DACHSER at træffe foranstaltninger for at afhjælpe problemet. I 2014 blev DACHSER Service und Ausbildungs GmbH stiftet for at sikre adgang til kvalificerede lastbilchauffører i fremtiden. "I dag er vi et af de største uddannelsescentre for lastbilchauffører i Tyskland. I øjeblikket er 207 personer under uddannelse, og 45 har allerede afsluttet vores nye program med godt resultat. Inden længe når vi vores mål om 300 erhvervschaufførelever," forudser Bernhard Simon.

"Initiativet er også med til at give jobbet som erhvervschauffør højere status. Tyskland mangler i øjeblikket omkring 50.000 erhvervschauffører, og det er et tal, der forventes at stige," uddyber DACHSERs CEO. "Vi har brug for menneskelige chauffører i logistikbranchen. På et tidspunkt i fremtiden behøver de måske ikke længere styre lastbilerne på motorvejene, men der er stadig brug for dem til at udføre mange andre opgaver, for eksempel på læsseramperne og ude hos kunden. I den virkelige verden fungerer maskiner ikke uden mennesker, ikke engang selvkørende biler eller inden for logistik. Vores primære bekymring her er sikkerhed.”

Desuden har DACHSER som en del af sit strategiske fokusprogram Idea2net udviklet et koncept, der er specielt skræddersyet til logistikmedarbejderes behov (se også interviewet på s. 7). I den forbindelse afholdt DACHSER sidste år workshops og gennemførte mere end 300 interviews med logistikagenter for at afdække deres holdninger og forventninger. Desuden mødtes DACHSERs direktion med medarbejdere under et roadshow for at snakke om deres bekymringer ansigt til ansigt. Som Bernhard Simon udtrykker det: "Nøglen til succes er en tydelig forståelse af medarbejdernes behov og forventninger. Det er den eneste måde, hvorpå vi kan sikre, at vi tiltrækker de rigtige medarbejdere, uddanner og udvikler dem på bedste vis, leder dem og viser dem, at vi sætter pris på dem."              

DACHSER på verdensplan
Kontakt os