Tilbage
Nyheder Pressemeddelelser

Webinar: Fremtidens logistik

Den 21. april 2021 mødtes Reiner Perau, direktør for Dansk-Tysk Handelskammer, og Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmarks filial i Hvidovre, til en kop kaffe i webinarsammenhæng og en drøftelse af fremtidens udfordringer og muligheder for logistikbranchen. Vi har samlet nogle af de centrale punkter fra samtalen og giver dig et hurtigt overblik over det seneste nye inden for logistik.

Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmarks filial i Hvidovre.
Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmarks filial i Hvidovre.

Den 41-årige General Manager er garvet i DACHSER-regi: Peter Hut har næsten tyve år på bagen hos den sydtyske logistikleverandør, og han har erfaringer inden for nærmest alle dele af forretningen.

”Da jeg startede for knap 20 år siden, var vi 8.000 medarbejdere – nu er vi over 30.000. Så vi er vokset ret kraftigt i de år, men man mærker det ikke så meget,” fortæller Peter Hut, General Manager for DACHSER Denmark European Logistics, det vil sige vejtransport, i Hvidovre. ”Man har fra vores hovedkontors side vedligeholdt DACHSERs kultur og DNA og de værdier, vi lever efter.”

Status i logistikbranchen

Et af fokuspunkterne i det tredive minutter lange interview var et indblik i, hvad der rører sig i logistikbranchen lige nu. Her kunne Peter Hut fortælle om, hvilke processer han oplever som essentielle for logistikleverandørens kunder i Østdanmark.

"På nuværende tidspunkt ville det være svært at skulle skifte fra dieseldrevne lastbiler i forhold til vejtransporten i Europa, så derfor gør vi meget for at effektivisere den enkelte transport."

”Det at køre lastbilen kan vi stort set alle sammen gøre, både hos DACHSER og hos vores konkurrenter,” konstaterer han. ”Der, hvor man skal adskille sig, er på kvaliteten og på it-systemerne: et stærkt standardiseret it-system, effektive processer og sidst, men ikke mindst, dygtige medarbejdere til at drive processerne. Kunderne køber oftest ikke bare en transport, de køber også en service, så det handler om at skabe merværdi for dem. Vi forsøger i samarbejde med kunden at overtage så stor en del af deres arbejde som muligt, så de kan fokusere på deres kerneforretning, og så fokuserer vi på vores.”

General Manager Peter Hut har været ”i lære” på terminalen for at blive klogere på, hvor der kan optimeres.
General Manager Peter Hut har været ”i lære” på terminalen for at blive klogere på, hvor der kan optimeres.

Efterspørgsel på miljøvenlige forsyningskæder

Peter Hut ser for sig, at branchen udvikler sig i retning af mere bæredygtige transportløsninger i takt med den stigende efterspørgsel på miljøvenlige forsyningskæder.

”Vi har et projekt undervejs, hvor vi skal køre med HVO-diesel på nogle af vores distributionsbiler i København. På den måde kan vi blive op til 90 procent emissionsfrie på transporter til centrum,” fortæller filialchefen. ”På nuværende tidspunkt ville det være svært at skulle skifte fra dieseldrevne lastbiler i forhold til vejtransporten i Europa, så derfor gør vi meget for at effektivisere den enkelte transport. Vi har nogle rigtig dygtige folk på terminalerne, som er uddannede i at spotte, hvordan vi skal laste de her biler, for det er tetris på et højt niveau. Det handler ganske enkelt om at få så meget på bilerne som muligt: Jo mere, du får ind på bilen, jo bedre bliver økonomien på bilen, og jo grønnere bliver transporten,” fortæller Hut, der ligesom hele DACHSER-koncernen holder et skarpt øje med udviklingen inden for elektriske lastbiler.

”Der er nogle lastbiler fra Volvo, Scania og Mercedes, men ser man på udviklingen, er det stadig i startfasen, og det varer formentlig endnu nogle år, før der kommer noget, som dækker vores behov. Til gengæld er der meget snak om brint lige nu, og det tyder på, at brint er fremtiden, medmindre man får længere rækkevidder på ellastbilernes batterier.”

Ét er i hvert fald sikkert: logistikbranchen følger udviklingen nøje for at imødekomme kundernes krav til mere miljøvenlige forsyningskæder. Du kan høre mere om General Managerens forventninger til den kommende Femernforbindelse og logistikleverandørens strategi i forhold til fremtidens logistik i webinaret  her.

Kontakt Maria Andersen Communications Coordinator Nordic