Nyheder

Logistik til dyre dråber

Vin- og spiritusbranchen har behov for skræddersyede logistikløsninger. Fra sine filialer i Nürnberg i Tyskland og Hörsching i Østrig leverer DACHSER kvalitetsprodukter fra Moët Hennessy til detailhandel, restauranter og arrangementer. Logistikudbyderen tilbyder også en lang række tillægstjenester til alle champagne- og spiritusbranchens forretningsaktiviteter.

Vin- og spirituslogistik på højeste plan med Moët Hennessy.
Vin- og spirituslogistik på højeste plan med Moët Hennessy.

Champagne er noget særligt – også i forhold til transport og levering. Den eksklusive natklub P1 i München har til huse bag kunstmuseet Haus der Kunst. Hver uge rækkes der snesevis af flasker over disken. Levering med lastbil er imidlertid ikke en mulighed. "Der er ingen læsserampe, så vi leverer champagnen i mindre køretøjer," fortæller Stefan Käufer, Key Account Manager hos DACHSER Food Logistics. Leverancer til Hotel Adlon, en af de mest prominente adresser i Berlin, udgør en lignende udfordring. Normalt leveres varer til hotellet via en dør i gadeplan, men hvis den er låst, må transportøren ikke blot efterlade de værdifulde varer uden for døren. "I stedet læsser vi flaskerne på en gaffeltruck og kører dem ned i parkeringskælderen og derfra videre til lageret," forklarer Stefan Käufer.

Totalleverandør af logistikløsninger

DACHSER transporterer årligt næsten 30.000 paller Moët & Chandon, Veuve Clicquot og Dom Pérignon foruden Hennessy-cognac og meget andet for Moët Hennessy Germany fra en forstad til det franske Reims til Nürnberg. Der ligger centrallageret for Tyskland, hvor de fine drikkevarer optager op til 6.000 pallepladser. Til distribution i Østrig har logistikudbyderen yderligere 1.500 pladser i Hörsching i nærheden af Linz. DACHSERs filialer leverer disse produkter til alt fra hoteller og spisesteder til cateringvirksomheder, rederier og detailhandelen. Ordrebekræftelser og ordrer indlæses via EDI-grænsefladen og behandles elektronisk indtil levering.

"Fra vingård til butikshylde – det er det princip, vi arbejder ud fra. Som totalleverandør tilbyder vi et bredt udvalg af services til vin- og spiritusbranchen." Alfred Miller, Managing Director for DACHSER Food Logistics.

"Igennem en årrække har vi løbende udvidet vores aktiviteter inden for vin- og spirituslogistik. Cirka 10 procent af alle vores pallepladser i hele vores netværk verden over optages i dag af varer til denne branche," fortæller Alfred Miller, Managing Director for DACHSER Food Logistics. "Fra vingård til butikshylde – det er det princip, vi arbejder ud fra. Som totalleverandør tilbyder vi branchen et bredt udvalg af services. Det omfatter transportløsninger til hele verden gennem vores stærke europæiske netværk for vejtransport, sø- og luftfragt, omfattende og integrerede lagerløsninger, lagre i Europa, der er indrettet specielt til opbevaring af alkoholholdige produkter, foruden en række andre logistiktjenester. Sidstnævnte omfatter butiksdisplays, hele spektret af emballage- og salgsstedstjenester samt håndtering af alt vedrørende punktafgifter."

Derfor har Nürnberg-filialen, udover sine plukketjenester til detailhandlere, afsat masser af plads til efterbehandling af særlige gaveforsendelser. Når varernes værdi kan løbe op i beløb af den firecifrede slags pr. flaske, skal de, der håndterer produkterne, være varsomme, have en sikker hånd og indføre fornuftige sikkerhedsforanstaltninger. "Omhu i håndteringen af vores produkter kombineret med fleksibiliteten til at kunne håndtere vores forskellige specialkampagner er væsentlige krav, som vores logistikpartner skal kunne opfylde. På disse punkter føler vi, at DACHSER tager sig godt af os," udtaler Piotr Majchrzak, CFO hos Moët Hennessy Germany. De ansatte bærer stofhandsker, når de pakker gaver til særlige lejligheder. "Medarbejderne på lageret kontrollerer, at etiketten er placeret korrekt på flasken, og at emballagen er fuldstændig fejlfri," fortæller Michael Scheid, General Manager hos DACHSER Food Logistics i Nürnberg. Hvis der ikke findes fejl, rundes gavepakkerne af med en personlig besked eller lykønskning og sendes af sted med pakkeservice.

Skræddersyede logistikløsninger efterspørges af vin- og spiritusindustrien.
Skræddersyede logistikløsninger efterspørges af vin- og spiritusindustrien.

Fra operabal til oktoberfest

Udover individuel gaveindpakning tilbyder DACHSER som en tillægstjeneste at transportere alle former for udstillingsmaterialer. I 2019 transporterede virksomheden omkring 5.800 butiksdisplays og ekstra reklamemateriale til detailhandlen. Det kan omfatte en Vespa-knallert eller en rickshaw, som faktisk begge i skrivende stund anvendes til butiksudstillinger i Metro- og Edeka-dagligvarebutikker. Produkter fra Moët Hennessy Germany indgår også i mange højtprofilerede arrangementer, herunder Dresdens SemperOpernball, Gallery Weekend Berlin og oktoberfesten i München. 

Til sådanne lejligheder sender DACHSER-lageret i Nürnberg glas, kølere, flag og displays sammen med flaskerne. "Vi har købt en industriopvaskemaskine til glassene," uddyber Michael Scheid, eftersom bakkerne med brugte glas sendes tilbage til Nürnberg efter arrangementerne. Der bliver de vasket, beskadigede glas kasseres, og de resterende opmagasineres igen – klar til næste arrangement.

Til festlige lejligheder tilbyder DACHSER endnu en skræddersyet service: På selve lageret i Hörsching i Østrig indgraveres kundens valgte design individuelt på flaskerne. På få minutter kan en lasergraveringsmaskine permanent indgravere navne eller lykønskninger i de beholdere, der rummer de eksklusive drikkevarer. Disse individuelt tilpassede produkter kan f.eks. foræres til gæster ved en stor sportsbegivenhed – som Hahnenkamm-Rennen i Kitzbühel, et berømt skiløb i Alperne.

Hvis en flaske champagne eller spiritus går i stykker, mens DACHSER udfører en af disse skræddersyede tjenester, anbringes flaskehalsen sammen med proppen og ståltråden, der holder proppen, i en lukket beholder og dokumenteres. Det skyldes reglerne for beskatning af mousserende vin og spiritus. Moët Hennessy har også givet DACHSER opgaven med at håndtere dette aspekt af deres forretninger. Sådan foregår det: Det starter med en særlig type lager, der kaldes et afgiftsoplag, som DACHSER driver for kunden. Flaskerne transporteres fra Frankrig – fritaget for punktafgifter – til Tyskland, hvor de oplagres. Afgiften skal først betales, når drikkevarerne overdrages til forbrugeren. "Lageret får med jævne mellemrum besøg af toldere, der kontrollerer antallet af flaskehalse," forklarer Stefan Käufer. Når toldmyndighederne har godkendt de ødelagte flasker, er Moët Hennessy fritaget for at betale punktafgift for dem.

Kontakt Maria Andersen