Modtager logistikpris for digital tvilling

Den tyske brancheforening for logistik BVL anerkender samarbejdet mellem Fraunhofer IML og DACHSER med den prestigefyldte German Logistics Award 2023. Prisen får de for deres innovative digitale tvilling, der kaldes @ILO (Advanced Indoor Localization and Operations), og som blev skabt og udviklet i DACHSER Enterprise Lab.

Fraunhofer IML og DACHSER modtager den prestigefyldte German Logistics Award 2023.
Fraunhofer IML og DACHSER modtager den prestigefyldte German Logistics Award 2023.

Den banebrydende @ILO-teknologi har reel mulighed for at revolutionere logistikbranchen. Teknologien genererer automatisk en digital tvilling af pakker, aktiver og operationelle arbejdsgange i transitterminaler og holder den konstant opdateret, hvilket giver et gennemsigtigt overblik, der er tilgængeligt for medarbejderne via mobile enheder og skærme. I forskningssamarbejdet har man testet teknologien i to af logistikvirksomheden DACHSERs filialer.

Den digitale @ILO-tvilling øger gennemsigtigheden på terminalerne og optimerer arbejdsprocesserne, hvilket reducerer ekspeditionstiderne betydeligt. Dette gennembrud er ikke kun en stor fordel for logistikmedarbejdere og chauffører, men også for kunderne, som vil modtage mere præcise oplysninger i realtid om deres forsendelser. Den digitale @ILO-tvilling er resultatet af seks års fælles forskning på DACHSER Enterprise Lab, hvor logistikeksperter samarbejder med forskere fra Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics IML om at udvikle innovationer til det europæiske stykgodsnetværk og transitterminalerne i netværket.

Næste fase i projektet er systematisk implementering af den nye teknologi i DACHSERs filialer i Europa med start i 2024. Burkhard Eling, CEO for DACHSER, ser dette som et afgørende skridt i virksomhedens digitale transformation og udråber den digitale @ILO-tvilling til at være et kvantespring inden for stykgodslogistik.

"Vi investerer i fælles forskning med Fraunhofer IML for at skubbe på digitaliseringen inden for logistik og sørge for, at vi kan tilbyde endnu bedre tjenester til vores kunder," udtalte Burkhard Eling ved prisoverrækkelsen i Berlin. "På den måde sikrer vi vores virksomheds levedygtighed i fremtiden. At dette samarbejde har resulteret i innovativ teknologi, der kan bruges i praksis, og som er god nok til at imponere den jury, der tildeler German Logistics Award, bekræfter os i vores tilgang og giver os et ekstra skud motivation."

"Vi omsætter forskning til praksis, og vi gør det i hele Europa," tilføjer professor Michael ten Hompel, Executive Director for Fraunhofer IML. "Selv set i forhold til Fraunhofer IML's lange historie er dette en enestående forskningssucces. Det understreger værdien af at kombinere videnskabelig forskning med brug i praksis – ikke mindst, når et sådant tværfagligt samarbejde udleves så intensivt og bæredygtigt, som det er tilfældet i DACHSER Enterprise Lab."

Dokumenteret i praksis: AI og automatisering er på vej frem

De praktiske fordele ved den digitale @ILO-tvilling ses tydeligt i systemets anvendelse af algoritmer baseret på kunstig intelligens til at fortolke realtidsdata, der indsamles af hundredvis af optiske scanningsenheder i terminalen. Disse data bruges til automatisk at identificere og lokalisere pakker, hvilket gør det muligt kontinuerligt at overvåge processer og aktiver. Denne teknologiske innovation er allerede blevet integreret i de praktiske arbejdsgange i @ILO-pilottransitterminalerne i filialerne i Unterschleißheim ved München og Öhringen nær Heilbronn. Her blev nogle processekvenser, der udføres mellem indgående og udgående forsendelser, udført 15 til 35 procent hurtigere. Det kunne lade sig gøre ved at eliminere opgaver som scanning af stregkoder i hånden og gennemgå forsendelserne hver dag. På den måde kan køretøjer til kortdistancetransport hurtigere komme ud på vejene, så chaufførerne kan undgå lidt af morgenmyldretiden.

Nogle processekvenser, der udføres mellem indgående og udgående forsendelser, blev udført 15 til 35 procent hurtigere pga. @ILO. Det kunne lade sig gøre ved at eliminere opgaver som scanning af stregkoder i hånden og gennemgå forsendelserne hver dag. På den måde kan køretøjer til kortdistancetransport hurtigere komme ud på vejene, så chaufførerne kan undgå lidt af morgenmyldretiden.

"Brugen af kunstig intelligens og automatiseringsteknologier i håndteringen af stykgods sætter os i stand til at levere høj kvalitet og stadig imødekomme komplekse kundekrav. Det hjælper os også med at overvinde udfordringer med begrænset plads og knaphed på kvalificeret arbejdskraft," forklarer Alexander Tonn, COO Road Logistics hos DACHSER. "Nye teknologier som den digitale @ILO-tvilling leverer de realtidsdata, vi har brug for. Men der, hvor teknologien virkelig begynder at tilføre værdi, er, når den aflaster og støtter medarbejderne i deres daglige arbejde – og det er netop det, @ILO har vist i pilotafdelingerne."

Den digitale @ILO-tvilling øger gennemsigtigheden på terminalerne og optimerer arbejdsprocesserne.
Den digitale @ILO-tvilling øger gennemsigtigheden på terminalerne og optimerer arbejdsprocesserne.

Næste innovative skridt: Læsning ved hjælp af AI

DACHSERs Chief Development Officer Stefan Hohm er i høj grad opmærksom på potentialet ved @ILO: "Fuldautomatisk, kontinuerlig måling af alle pakker repræsenterer næste skridt i retning af Logistics 4.0 – et skridt, vi vil tage sammen med Fraunhofer IML som led i vores forskningspartnerskab." Han tilføjer, at systemet under testene var i stand til at bestemme længden, højden og bredden af pakker med stor nøjagtighed og overføre disse data i realtid. Så snart systemet er helt klar til brug i praksis, kan data om den enkelte pakkes volumen sendes til intelligente algoritmer, som f.eks. kan hjælpe med lastning og ruteplanlægning og bidrage yderligere til at øge kapacitetsudnyttelsen af veksellad, trailere og køretøjer til transport over korte distancer. "Det reducerer både antallet af transportkilometer og CO2-udledningen." Derudover er DACHSER og Fraunhofer IML i øjeblikket ved at udvikle et strømlinet @ILO-system, som kunderne kan bruge til opgradering af deres forsendelseszoner med henblik på at øge gennemsigtigheden i distributionen. "Men inden vi når dertil, er der stadig masser af forskning, der skal udføres," påpeger Stefan Hohm.

Få et detaljeret indblik i, hvordan @ILO fungerer.

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic