Sådan fungerer @ILO
I @ILO-terminalen bliver pakker helt automatisk identificeret, lokaliseret, målt og registreret i transportstyringssystemet – både når de ankommer, når de står i terminalen og når de forlader den igen. Med denne teknologi er det ikke længere nødvendigt at skanne stregkoder manuelt eller mærke pakkerne yderligere.

@ILO står for Advanced Indoor Localization and Operations. Konceptet indebærer, at todimensionelle datamatrixkoder oven på hver pakke fungerer som identifikatorer, og sammen med flere hundrede optiske scanningsenheder, der er monteret under loftet og overvåger hele gulvet, udgør de det teknologiske grundlag for systemet.
Systemet kan lokalisere pakkerne ned til en meters præcision uden forsinkelse i transitterminalen, der ofte er på størrelse med en fodboldbane. Medarbejderne kan se, hvor forsendelser og trucks befinder sig i realtid, i en browser, apps og mobile skærme, hvor de også kan se instruktioner til intern transport. Dette øger gennemsigtigheden på terminalen betydeligt og optimerer søge- og læsseprocesserne.
Mere effektive processer på terminalen
En af de nye funktioner er, at trucks og pakker automatisk knyttes til hinanden. @ILO-systemet registrerer, når en palle overføres til en truck, og sender information om hver pakke til medarbejdernes skærme i realtid. Udover at nedbringe procestiden er det med til at gøre arbejdsgangene i transitterminalen mere effektive.
Den digitale @ILO-tvilling hører under forsknings- og udviklingsprogrammet DACHSER Future Terminal, som den familieejede logistikvirksomhed har til hensigt at anvende til implementering af banebrydende teknologier og processer i sine transitterminaler og lagre i Europa i de kommende år. DACHSERs mål er at styrke sin konkurrenceevne ved at innovere egne løsninger, der kan imødekomme de udfordringer og udnytte de muligheder, som digitalisering og bæredygtighed afføder.