Opdatering om den aktuelle situation i Kina

Situationen i forbindelse med pandemien er stadig anspændt i Shanghai og andre større kinesiske byer. Dette påvirker fortsat både sø-, luft- og landtransportdelen af de globale forsyningskæder.

Covid-19-restriktioner i form af nedlukning af områder og daglig massetestning, der følges op af omfattende karantæneforanstaltninger, hvilket har resulteret i betydelig mangel på chauffører til landtransport, er fortsat kritiske faktorer.

På trods af et fald i eksporten grundet nedlukninger af produktionsfaciliteter som følge af pandemien og Labor Day-ferien i Kina, er kapaciteten i hele det nordlige Kina presset til det yderste. Generelt må den industrielle sektor forberede sig på yderligere flaskehalse, og det gælder for alle økonomier med forsyningskilder i Kina. De upålidelige sejlplaner er i øjeblikket en af de største udfordringer, og der er ingen udsigt til forbedring.

Produktionen i Kina forventes at blive genoptaget i slutningen af maj eller senest i begyndelsen af juni, hvorfor der forventes at komme et yderligere pres på håndtering af gods i de globale havne og lufthavne. Endvidere forventes det, at presset på udstyr og kapacitetstilgængelighed vil få fragtraterne til at stige kraftigt.

Overblik over den aktuelle situation i Kina og andre regioner:

Kina

  • I Shanghai er det stadig vanskeligt at gennemføre lastbiltransporter mellem provinserne, og de kræver særlige tilladelser. Der opleves i øjeblikket en forbedring i situationen i forhold til tidligere uger. CFS-lagre (Container Freight Station) og -depoter til søfragt genåbnes langsomt, og der udstedes flere tilladelser til lastbiltransport. CFS-kapaciteten i Ningbo og Qingdao er i øjeblikket under pres, da strømmen af gods fra naboprovinserne er steget enormt. Rederier anløber i stigende grad Ningbo på ad hoc-basis, hvilket påvirker havnens produktivitet og medfører overbelastning, da fartøjerne forsinkes. De ændrede havneanløb medfører hyppige afbrydelser af tjenesterne. Når nedlukningerne bliver ophævet, kan der opstå mangel på udstyr.
  • De vigtigste lufthavne i Kina er fortsat overbelastede og overfyldte, især for importgods. Lufthavnen Shanghai PVG er fortsat påvirket af flyaflysninger under nedlukningen, selv om der er tegn på gradvis normalisering. Mange fly omdirigeres fortsat til alternative lufthavne, herunder Zhengzhou (CGO), Beijing (PEK), Shenzhen (SZX) og Hongkong (HKG). Dette medfører i stigende grad ophobning af gods og længere ekspeditionstider i importterminalen på grund af begrænset arbejdskraft.  
  • DACHSER udvider sit charterprogram for at øge kapaciteten på den vigtige handelsrute mellem Shanghai og Frankfurt. Yderligere ugentlige flyvninger med en kapacitet på 33 tons hver onsdag og fredag vil udvide DACHSERs luftfragtnetværk frem til april 2024. Ved hjælp af dette får DACHSERs luftfragtkunder adgang til yderligere kapacitet.

Nordeuropa

  • Kapaciteten i havnen i Hamborg er fortsat presset til det yderste, og kortere tidsvinduer til modtagelse af gods påvirker både leveringer og afhentninger. Også i Bremerhaven hober godset sig op. Ligeledes er havnene i Antwerpen og Rotterdam under pres.​​​​​​​

​​​​​​​USA

  • Havnene er fortsat overbelastede. Lastbilkapaciteten og terminalinfrastrukturen er fortsat under pres. Dette har forværret situationen for lastbil-, indenrigs- og jernbanetransport. En varslet strejke blandt havnearbejdere på den amerikanske vestkyst kan forårsage yderligere forstyrrelser i forsyningskæden. De nuværende kontrakter udløber i juni. Det anbefales at overveje andre ruter for at undgå havne på den amerikanske vestkyst indtil videre.

Mexico

  • Forsinkede skibe og problemer med at overholde tidsplanerne påvirker indgående fragtstrømme fra Europa.

Den sydamerikanske østkyst:
Brasilien

  • Forsinkede fartøjer og annullerede anløb er indirekte konsekvenser af foranstaltninger som følge af covid-19. Der er dog ingen tilfælde af større overbelastninger, der direkte påvirker logistikken. I lyset af den nuværende situation i Kina vil det dog hurtigt kunne mærkes, når mængden af gods når normale niveauer igen.​​​​​​

​​Argentina

  • Leverandørerne er endnu ikke vendt tilbage til normal drift, da de stadig opererer med reduceret kapacitet. Terminaler har reduceret bemanding, hvilket kan forsinke afhentninger.

Den sydamerikanske vestkyst:

Chile

  • Havneterminalerne i Chile San Antonio kører kun med 60 % af kapaciteten, så terminal- og indlandsdriften er begrænset.

​​​​​​Peru

  • Der er i øjeblikket ingen påvirkninger eller begrænsninger.

Vi informerer løbende om eventuelle ændringer i den aktuelle situation. Hvis du har spørgsmål vedrørende dit gods, er du som altid velkommen til at kontakte din lokale kontaktperson hos DACHSER.

 

Kontakt Alexandra Hartung Communications Manager Nordic