Skræddersyede løsninger

Et tæt samarbejde med detail- og producentsammenslutninger i Europa er en vigtig drivkraft for innovation og ekspansion for vores brancheløsninger.</span>

Dachser skaber logistik, der tilfører merværdi, ved at kombinere sine standardydelser med branchespecifik ekspertise. Jens Wollmann, Head of Corporate Solutions, fortæller i et interview om etablerede og nye brancheløsninger i netværket.

Jens Wollmann, du har haft ansvaret for alle DACHSERs globale brancheløsninger siden midten af 2021. Hvad tiltaler dig ved denne opgave?

Jeg har altid fundet det interessant at betragte tingene fra kundens perspektiv. Det er den bedste måde at skabe integrerede logistikkoncepter på, der virkelig tilfører merværdi, og som forbedrer vores kunders logistikbalancer, hvilket i høj grad er i tråd med vores mission. Eftersom der er en vis overlapning i kravene til logistik i en given branche, fungerer et koncept udviklet til én kunde ofte også for mange andre. Det kan derefter bidrage til udviklingen af globale løsninger, der klarer sig godt på markedet.

Kan du give nogle eksempler?

Sådanne løsninger kombinerer specifik brancheekspertise med gennemprøvede tjenester i Dachsers globale logistiknetværk. Det giver os mulighed for at tilbyde skræddersyede logistikløsninger til specifikke brancher, samtidig med at vi lever op til globale kvalitetsstandarder. Oplagte eksempler på dette er DACHSER DIY Logistics til byggemarkedsektoren og DACHSER Chem Logistics til den kemiske industri.

Lad os gå tilbage i tiden et øjeblik. Hvornår grundlagde Dachser sin Corporate Solutions Division?

Det er en lang historie, som begynder i 1998 med DACHSER DIY Logistics. Dengang anerkendte leverandører og især detailhandlere i byggemarkedsektoren betydningen af den merværdi, som logistik genererer. På det tidspunkt forsøgte detailhandlere at tilpasse logistikken, så den passede til deres interesser, ved at bruge pull-princippet til at opnå mere fleksibilitet. Producenterne ønskede imidlertid at holde fast i push-princippet, som de fandt mere forudsigeligt. Dette resulterede i deciderede magtkampe mellem parterne.

Interview with: Jens Wollmann

Head of Corporate Solutions hos DACHSER 

Hvad kunne Dachser gøre i den situation?

Under udviklingen af vores nye brancheløsning studerede vi markedet meget omhyggeligt og konfigurerede logistikprocesser, der skabte i en win-win-situation for både branchen og detailhandlen. Det var her, DACHSER DIY Logistics-pipelinen opstod – vores flagskib for en integreret og kontinuerlig strøm af varer og information fra globale indkøb til levering. På det tidspunkt omfattede det i øvrigt stadig kun fysiske butikker. Siden da har vi løbende udviklet pipelinen – for eksempel til at omfatte levering til private kunder – så vi nu tilbyder hele spektret af logistik ad flere kanaler. Både leverandører og detailhandlere drager fordel af den synergi, der opstår ved at samle leverancer – i overensstemmelse med sektorkravene – til de i alt over 18.000 byggemarkeder og havecentre, der i dag findes rundt omkring i hele Europa.

Hvordan fortsatte denne udvikling?

Vores næste milepæl var DACHSER Chem Logistics i 2007. Dachser havde allerede meget velfungerende samarbejder med mange virksomheder i den kemiske industri. Efter en dybdegående analyse af de forskellige branchesegmenter og kravprofiler og de dertil knyttede muligheder udgjorde de et solidt fundament for at lancere vores egen brancheløsning.

Siden da har Dachser bredt sit fokus ud til flere brancher, idet vi altid stiller det centrale spørgsmål: Hvor kan vi tilbyde vores kunder håndgribelige fordele ved at samle vores ekspertise? Det førte frem til, at vi skabte DACHSER Automotive Logistics, DACHSER Fashion Logistics og DACHSER Life Science and Healthcare Logistics, som knytter de globale markeder for vores kunder meget tæt sammen og forbinder dem med det europæiske landtransportnetværk. Om kort tid lancerer vi desuden DACHSER Cosmetics Logistics, som vil opfylde kosmetikindustriens specifikke krav – først i Frankrig, og derefter vil vi udvide det til andre steder fra 2023 og fremefter.

Hvilke innovationer opstod der med etableringen af disse løsninger?

Et glimrende eksempel fra DACHSER Fashion Logistics er Roll&GOH, en rullecontainer, som Dachser har udviklet til transport af både foldet og hængende tøj – i modebranchen står "GOH" for "garment on hanger", dvs. "beklædningsgenstand på bøjle." Vi har designet Roll&GOH til at være meget effektiv, når den bruges i vores netværk. Den er især velegnet til udfordrende leverancer til butikker og indkøbscentre, der ligger i centrum af europæiske storbyområder – og ikke kun til modeprodukter.

Læs hele interviewet med Jens Wollman, Head of Corporate Solutions, i det seneste nummer af DACHSER magazine.

Kontakt Alexandra Hartung Communications Manager Nordic