Stabilitet i medgang og modgang

Når krisen rammer, må vi tænke nyt. Men smid ikke alt, hvad du har i hænderne, inklusive jeres langsigtede strategi, for en innovativ tankegang bygger på et stabilt fundament. Loyale kunder. Trygge samarbejder. Og især i krisetider kan en pålidelig logistikpartner være afgørende for din virksomheds succes.

Den familieejede virksomhed Nordal lever af at skabe interiør og møbler til hjemmet.
Den familieejede virksomhed Nordal lever af at skabe interiør og møbler til hjemmet.

Bom. Fra den ene dag til den anden daler efterspørgslen på dine varer, der nu hober sig op i lagrene. Eller den anden yderlighed: du kan slet ikke følge med efterspørgslen, og strategiens styrke gennemgår en hidsig trykprøve. Hvad gør du så?

Den familieejede virksomhed Nordal med base i Horsens har prøvet at stå i begge scenarier. Nordal lever af at skabe interiør og møbler til hjemmet – den base, hvor vi finder tryghed, ro og balance. Med andre ord en lille pause fra en verden i konstant udvikling.

”Når renterne stiger, og forbrugerne bliver presset på økonomien, kan vi komme til at stå som noget sekundært, og det, vi oplever nu, er af en helt anden kaliber, end vi har oplevet før,” fortæller Emil Nordal, en del af søskendetrioen, der står bag Nordal. ”Derfor er det vigtigt, at vi kan omfavne, hvad der sker i den store verden. Vi har været nødt til i vores branche at tænke nyt.”

Showrooms og digitalisering

Derfor valgte Nordal at etablere showrooms i Horsens, København, Hamborg, Oslo og Amsterdam, der kunne bringe dem tættere på deres største markeder. Samtidig investerer de løbende i digitale løsninger. Både scannersystemer og stregkoder på lageret har fået en overhaling, så virksomheden også i fremtiden kan levere sit brede varesortiment til alt fra små selvstændige butikker til store møbelvarehuse, restauranter og hoteller.

"DACHSERs produkt er så stabilt, at vi ikke har haft meget med kundeservice at gøre. Det betyder, at vi sparer supporttimer over for vores kunder, og vores kunder slipper for at skulle bruge tid på at tracke godset."

”Det er en styrke, at vi favner bredt, og at vi samtidig er bevidste om, hvem der hjalp os med at komme frem. De små nicheforretninger må vi ikke glemme. Vi er ikke for fine til at sende små halvpaller af sted til blomsterhandleren i Valencia,” fortæller Emil.

Det kræver en logistikleverandør af et vist format. I logistikvirksomheden DACHSER har Nordal fundet en partner, der kan håndtere store og små sendinger i sit europæiske stykgodsnetværk, og som har den pålidelighed og stabilitet, det kræver at imødekomme deres behov i medgang og modgang.

”Stabiliteten er afgørende for os. Vi kan stille vores ur efter, hvornår vi får afhentet pallerne, og jeg har ikke oplevet nogen, der kunne stikke det. DACHSERs produkt er så stabilt, at vi ikke har haft meget med kundeservice at gøre. Det betyder, at vi sparer supporttimer over for vores kunder, og vores kunder slipper for at skulle bruge tid på at tracke godset,” fortæller Emil.

"Vi har været nødt til i vores branche at tænke nyt,” fortæller Emil Nordal, en del af søskendetrioen, der står bag Nordal.
"Vi har været nødt til i vores branche at tænke nyt,” fortæller Emil Nordal, en del af søskendetrioen, der står bag Nordal.

To familieejede virksomheder

En af Emils primære kontaktpersoner hos DACHSER er Sales Manager Monika Kasten. For hende er der én grundlæggende forudsætning for et langvarigt partnerskab.

”For os som logistikpartner er det vigtigt, at vi er tæt på vores kunder og kender deres langsigtede og kortsigtede strategi. Vi sætter pris på den relation, som vi opbygger over tid, og vi håber, at vi med vores logistikekspertise kan hjælpe vores kunder til endnu bedre at kunne imødekomme deres kunders behov,” fortæller Monika Kasten.

Og kursen for Nordals fremtid er lagt. For Emil og Nordalfamilien handler det om at bevare ydmygheden og sørge for at blive ved med at udvikle sig og være på forkant med udviklingen. Netop dette er noget, de to familieejede virksomheder har til fælles sammen med deres idé om, hvad der bør ligge i et godt samarbejde.

”Ligesom Nordal går vi ikke på kompromis med vores kvalitet. Uanset kundens størrelse og godsmængde henter vi godset på samme tidspunkt hver dag. Nordals kunder kan stille de samme krav og vælge de samme produkter i medgang og modgang, for de er hyldevarer hos DACHSER,” fastslår Monika Kasten.

Og Emil Nordal stemmer i: ”Vi vil fortsætte med at udvikle, for vi tror på, at maden smager bedre på en tallerken, der ser fornuftig ud. Når det trækker op til uvejr, må man tænke ud af boksen.”

DACHSER på verdensplan
Kontakt os
Kontakt Maria Andersen Communications Consultant Nordic